Cars & Bikes

Dit is de nieuwe, onwijs brute Porsche Cayenne Turbo GT

Porsche Cayenne Turbo GT

Porsche weet altijd prachtige auto’s te maken en ieder model weer in een nieuw jasje te steken. Dat is ze ook goed gelukt bij de Porsche Cayenne Turbo GT. Dit is namelijk de meest sportieve versie van de Cayenne tot nu toe, terwijl ‘ie niet eens zo’n zeer hoog vermogen heeft.

De Porsche Cayenne Turbo GT

Als je dacht dat de ‘standaard’ Cayenne Turbo Coupé al snel was, gaat er nu een nieuwe wereld voor je open. De nieuwste uitvoering heeft misschien niet het hoogste vermogen dat er is, maar de bolide is wel ongelofelijk snel. Zo’n 0,6 seconden snellers zelfs. Dat wil zeggen dat de nieuwe Porsche Cayenne Turbo GT er maar 3.3 seconden over doet om naar 100 te springen. De topsnelheid is 300 kilometer per uur en dat is ongelofelijk hard voor een SUV. Het zal je dan ook niets verbazen dat hij het record op de Nürburgring verbrak met een tijd van 7 minuten en 38 seconden. Dus de performance spreekt voor zich.
Ook is de nieuwe Porsche Cayenne Turbo GT een lichtgewicht in vergelijking tot zijn voorgangers. Hij is 20 kilo lichter dan de Coupé en zelfs 315 kilo lichter dan de Turbo S E-Hybrid Coupé. Dat is natuurlijk ook logisch, want zo’n accupakket weegt ongelofelijk veel. Toch is de Turbo GT geen lichte auto, want hij weegt vooralsnog 2.295 kilo. Toch blijft het dankzij de 4.0-liter biturbo V8 een echte vette bak.

Aangepast uiterlijk

Een bolide zoals deze moet natuurlijk perfect ogen, daarom hebben ze hem optisch ook nog aangepakt. Hij heeft een nieuw titanium uitlaatsysteem (zonder middendemper), dus de Porsche Cayenne Turbo GT zal goed te horen zijn. Daarnaast zijn er een paar spoilertjes toegevoegd, een carbon fiber dak en zwarte wielkastverbreders. Al met al is het dus een dikke bak die goed presteert, maar daar betaal je ook voor. Vanaf eind september is hij te koop vanaf 278.844 euro. Dat wordt dus nog even sparen.