Cars & Bikes

Deze Porsche 911 Dakar is elk terrein de baas

Porsche 911 Dakar

Porsche heeft tijdens de Los Angeles Auto Show een bijzondere variant van de iconische 911 onthuld: de Porsche 911 Dakar. Een unicum in de autowereld. Het is namelijk de eerste tweedeurs sportwagen met offroadcapaciteiten. Deze Porsche 911 Dakar is echt elk terrein de baas.

Testen, testen en nog eens testen

Deze 911 is gedoopt tot 911 Dakar, een naam die is geïnspireerd op de vierwielaangedreven 911 waarmee Porsche in 1984 de rally Parijs-Dakar won. Een passende naam als je je bedenkt onder wat voor een omstandigheden deze auto weet te presteren. Het ontwikkelingsteam van Porsche heeft niets aan het toeval overgelaten en heeft de Porsche 911 Dakar over de hele wereld getest, onder de meest extreme omstandigheden. In totaal legden de testrijders zo’n 500.000 kilometer af, waarvan meer dan 10.000 kilometer offroad.
Zo nam de Porsche-fabriekscoureur Romain Dumas de proef op de som op de testbaan van Château de Lastours in Zuid-Frankrijk. Deze baan wordt vrijwel door alle dakar-teams gebruikt om hun auto’s te testen. De 9111 Dakar slaagde met verve: de hoge jumps bleken geen probleem voor het chassis. “Ik wist al wat een 911 kan op de weg,” aldus Dumas, “maar ik ben nu ook verbluft door hoe deze sportwagen presteert op onverhard terrein.”

Sneeuw en ijs trotseren

De Porsche 911 Dakar is niet alleen het zand de baas, de wagen weet ook z’n weg te vinden op sneeuw en ijs. Zo testte tweevoudig Wereldkampioen rally Walter Röhrl de offroader op het grote testterrein in Arjeplog, Zweden. Op het dikke ijs van de bevroren meren en de dikke lagen sneeuw, draait het allemaal om tractie en stuurprecisie, waarbij de Porsche nauwkeurig feedback moet geven. “De auto is ongelooflijk leuk om in te rijden”, vertelt Röhrl over de testrit. “Alles werkt zo precies en rustig.”

Dakar 911 is rotsen en woestijnen de baas

Van het ene uiterste naar het andere; de Dakar 911 moest zich bewijzen op zandpaden en hoge duinen in de woestijnen van Dubai en Marokko. Onder de snikhete zon, met temperaturen oplopend tot 45 graden Celsius, hield de Dakar 911 het hoofd koel. Het losse zand was door het lichte gewicht, grote bodemvrijheid, krachtige motor achterin en korte wielbasis geen probleem voor de Dakar 911. Wordt deze wagen de toekomstige winnaar van de Dakar?