Pittig eten wint steeds meer aan populairiteit in Nederland

Onderzoeksbureau Circana heeft onderzoek gedaan naar pittig eten in Nederland, het onderzoeksbureau deed dit in opdracht van Distrifood. Uit het onderzoek blijkt dat er forse stijging is in het aanbod pittig eten in de Nederlandse supermarkt. Het aantal pittige producten in de Nederlandse supermarkt is sinds 2021 flink gestegen. De pittige producten zijn sinds de coronapandemie steeds meer intrek in Nederland, de reden voor de populariteit stijging van pittig eten heeft volgens het onderzoek met verschillende aspecten te maken.
Pittig eten wint aan populariteit in Nederland
De stijging in pittig eten zit vooral in makkelijk en snel eten zoals chips en noedels, veel van de pittige producten zijn afkomstig uit Azië waar het gebruik van pepers en pittige specerijen veel gebruikelijker is. Veel van de producten waar een pittige versie van gemaakt wordt zijn ook van origine afkomstig uit Azië, neem bijvoorbeeld: noedels, kroepoek, loempia’s en veel rijstproducten.
Er zijn verschillende redenen voor de stijging in het aanbod pikant eten, zo reist de gemiddelde Nederlander steeds meer en steeds verder. Vooral tijdens reizen buiten de westerse wereld ervaart de gemiddelde Nederlander een stuk meer scherpte in het voorgeschotelde eten. Vooral in Azië maken Nederlanders veel scherpe smaaksensaties mee, daardoor is er veel vraag naar deze smaaksensaties in ons eigen kikkerlandje.