Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de BMW M4 Competition


Met de kille, koude maanden waar we ons nu in bevinden rijdt de gemiddelde Nederlander het liefst met een vierwiel aangedreven auto en eigenlijk ook nog een setje winterbanden erop. Wij? Wij gingen na de BMW M2 Competition dit keer op pad met de BMW M4 Competition,  450 pk op de achterwielen en een lekker sportieve set rubber eronder….

Allereerst de specs! Als je het aan ons vraagt klopt deze M4 Competition van top tot teen. De individual lakkleur, een soort van wit metallic, steekt heerlijk af tegen de carbon onderdelen, goude remklauwen en zwart/donker rood interieur dat overigens op de lijst staat als “Sakhir Orange/Schwarz”. De blacked-out (shadow line) sierlijsten en de antraciete Competition velgen maken de samenstelling helemaal af.

De kenner zal dan ook gelijk weten met wat hij te maken heeft. De 3 liter 6 in lijn pompt met de competition pack 450 pk en 550 Nmm koppel uit, dit alles op de achterwielen. Is het droog, dan schiet de M4 Competition in 3,8 seconden van 0-100 en stopt het geweld bij 305 km/u. De gouden remklauwen verraden de optie van keramische remschijven (optie á 8.435,- euro), een optie die je goed kan gebruiken bij dit soort cijfers.

Elke rit weer een glimlach

Als we naar de M4 Competition kijken is het één van de meer ‘hardcore’ auto’s die toch nog als daily te gebruiken is. Bij het instappen merk je gelijk de stugheid. Zwabberende comfy vering? Nope! Soepele shifts? Nope! Het draait bij de M4 Competition om een rauwe rijbeleving. Elk ribbeltje in de weg voelen, een achterkant die lekker speels is, een voorkant die aan de weg plakt en een blok dat erg voorspelbaar zijn vermogen vrijgeeft. Dat is waar de sportieve rijder een glimlach van krijgt en wat het ultiem mannenspeelgoed maakt. Koppel dit aan glad wegdek en een ding is zeker, je moet je koppie erbij houden… maar je wordt beloond met een lach van oor tot oor.

Alweer op leeftijd

De huidige M4 Competition is alweer even op leeftijd, toch past dit model nog goed bij de rauwe filosofie achter dit model. Nog geen digitale tellers maar een lekker simpel interieur met een aantal knoppen de alle essentials bedienen waar je invloed op wilt hebben. Denk hierbij aan de felheid van de versnellingsbak, traction control, gasrespons, stugheid van het onderstel en zwaarte van het sturen. Koppel dit aan de befaamde M1 en M2 knoppen waarop je jouw pre-sets kan instellen om op elk moment de switch te kunnen maken naar de settings waar de situatie om vraagt!

Toch is het uitkijken naar wat komen gaat. Aan de X3M Competition is al te zien dat de nieuwe M3/M4 Competition over 510 pk zal gaan beschikken, alleen zal hij zijn rauwe karakter behouden? Wij zijn benieuwd of het nog de hardcode achterwiel aangedreven rakker van de familie zal zijn of dat hij ook zijn overstap zal maken naar AWD met BMW’s xDrive.

Wat kost dat?

De BMW M4 begint bij 127.000,- euro, wil je Competition erachter kunnen zetten, keramische remschijven eronder knallen en ook nog eens helemaal naar wens uitvoeren? Tja dan kan je er nog wel wat euro’s bij optellen. Het model dat wij reden kwam inclusief opties uit op 160.000,-.