Wealth

Op deze manier harkt WhatsApp z’n knaken binnen

We versturen allemaal ontzettend veel WhatsApp-berichten per dag, deze zijn allemaal gratis en er hoeft nooit voor het gebruik van de app betaald te worden. Hoe verdient de populaire berichtendienst zijn geld?

Hoe verdient WhatsApp geld?

Individuele, persoonlijke WhatsApp-accounts zoals de meeste mensen hebben zijn gratis, omdat WhatsApp geld verdient aan zakelijke klanten die met gebruikers die potentiële klanten kunnen worden willen communiceren.

Het helpt natuurlijk dat WhatsApp het enorme moederbedrijf Meta achter zich heeft, dat ook eigenaar is van Facebook en Instagram. Maar sinds vorig jaar kunnen bedrijven nu ook gratis kanalen op WhatsApp opzetten, zodat ze berichten kunnen versturen die door iedereen gelezen kunnen worden die ervoor kiest om zich te abonneren. Waar ze voor betalen, is een premium voor toegang tot interacties met individuele klanten via de app, zowel voor conversaties als transacties. In Europa is dit nog heel klein, maar in de Indiase stad Bangalore kun je bijvoorbeeld nu een buskaartje kopen en je zitplaats kiezen, allemaal via WhatsApp.

“Onze visie, als we dit allemaal goed doen, is dat een bedrijf en een klant dingen moeten kunnen regelen in een chatgesprek,” zegt Nikila Srinivasan, vice-president van zakelijke berichten bij Meta. “Dat betekent dat als je een kaartje wilt boeken, een retourzending wilt starten, of een betaling wilt doen, je dat moet kunnen doen zonder je chatgesprek te verlaten. En dan gewoon weer teruggaan naar al je andere gesprekken.”

Andere berichtenapps

Andere berichtenapps, zoals Signal, opereren als non-profitorganisaties die gefinancierd worden door donaties, terwijl Discord een “freemium”-model hanteert, waarbij premiumfuncties worden aangeboden via een abonnement. Snapchat combineert advertenties, betaalde abonnementen en de verkoop van hardware, zoals augmented reality-brillen, en genereert jaarlijks meer dan $4 miljard aan advertentie-inkomsten. Matthew Hodgson, mede-oprichter van het Britse chatbedrijf Element, gelooft dat ondanks de nieuwe bevindingen van Meta, het meest populaire bedrijfsmodel voor berichtenapps advertenties zal blijven. “Veel berichtenplatforms verkopen advertenties door te monitoren wat mensen doen, met wie ze praten, en hen vervolgens de beste advertenties te tonen,” zegt hij.

Het idee is dat, zelfs als er versleuteling en anonimiteit zijn, de apps de daadwerkelijke inhoud van de berichten niet hoeven te zien om veel over hun gebruikers te weten te komen, en ze kunnen die gegevens vervolgens gebruiken om advertenties te verkopen. “Het is het oude verhaal: als jij als gebruiker niet betaalt, is de kans groot dat jij het product bent,” aldus Hodgson.