Onderzoek naar zitplekken met grootste overlevingskans in vliegtuig
In april 2012 heeft een groep wetenschappers een oude Boeing 727 laten crashen voor een onderzoek. Het vliegtuig is in Mexico gecrasht als onderdeel van een real-life crash simulatie. Het onderzoek leverde interessante conclusies op over de impact van een crash bij het vliegtuig zelf en bij de passagiers in het vliegtuig. Het vliegtuig steeg op met drie crewleden aan boord: twee piloten en een technicus. En nee, de drie leden zijn niet met het vliegtuig meegecrasht. Ze sprongen zo een drie minuten voor de impact met parachutes uit het vliegtuig.
De crash van het vliegtuig
Na het springen van de piloten en de technicus werd het vliegtuig op afstand bestuurd door een Navy veteraan en Amerikaanse piloot, Chip Shanle. Het vliegtuig vloog naar de grond met een snelheid van 225 km/h en daalde 460 meter per minuut. Het vliegtuig brak in stukken en de cockpit werd meteen gescheiden van het vliegtuig. Het vliegtuig explodeerde niet. Er waren camera’s en meetinstrumenten aan boord om de impact van de crash te meten en er waren dummy’s aan boord om te kijken wat voor een impact de crash zou hebben op de passagiers. Zo kon men aan de resultaten zien welke zitplekken de grootste overlevingskans hadden in het vliegtuig.
Welke zitplekken hebben de grootste overlevingskans in het vliegtuig?
Wat blijkt? Het onderzoek liet zien dat piloten en passagiers in het voorste gedeelte van het vliegtuig het meeste risico liepen bij de crash. De mensen die bij de vleugels zaten zouden wat verwondingen hebben opgelopen, maar in het geval van deze crash niet per definitie levensbedreigende verwondingen. De zitplekken met de grootste overlevingskans in een vliegtuig? De achterste, dicht bij de staart. De dummies op die plekken kwamen relatief ongedeerd uit de crash, met hier en daar kleine verwondingen.