We hebben mogen rijden op de nieuwe 2019 Ducati Monster 821 Stealth en dat was genieten! De Monster 821 Stealth is een eerbetoon aan – het icoon uit de motorgeschiedenis – de Ducati Monster 900, die precies 25 jaar geleden het daglicht zag.
Wat als eerste opvalt aan de speciale versie is de kleurstelling, matzwart met rode en lichtgrijze accenten. Het geeft de motorfiets een moderne en agressievere uitstraling, iets wat we erg goed vinden passen bij de Monster 821 Stealth. Wat we verder zien als we de normale 821 en de Stealth naast elkaar zetten is het windscherm die de motorfiets iets gestroomlijnder maakt.
Het Testastretta 11°-motorblok
De looks van een motorfiets zijn erg belangrijk, maar nog belangrijker is natuurlijk de ervaring van het rijden. Hoe voelt de motorfiets? Daar kunnen we gelijk antwoord op geven: geweldig! De Monster 821 Stealth is een motorfiets waar je heerlijk mee door het verkeer rijdt, de motor is compact en goed wendbaar. De rij-eigenschappen zijn geheel naar wens in te stellen door onder andere het verstellen van het zadel en/of de voorvork.
De Stealth heeft net als de normale 821 een Testastretta 11°-motorblok, dat komt neer op 821 cc, 109 pk en 86 Nm aan koppel. Het drooggewicht van de motorfiets is 180,5 kg.
De Ducati Monster 821 Stealth heeft 6 versnellingen en wordt standaard geleverd met de Ducati Quick Shift up/down, iets wat erg snel went en érg fijn is als je snel door het verkeer wilt. Verder zijn er drie verschillende rijmodi die standaard geprogrammeerd zijn, Urban, Touring en Sport. Hier zijn onder andere de ABS en de DTC (Ducati Traction Control) vooraf ingesteld maar deze zijn ook naar eigen keuze apart in te stellen.
In ‘Urban’ rijdt de motorfiets heel ontspannen, iets te ontspannen wat ons betreft want we miste toch wel het vermogen wat in deze modus gereduceerd is. De modus ‘Touring’ geeft een mooie soepele vermogensafgifte terwijl je de beschikking hebt tot het volle vermogen. De perfecte stand om mee door het verkeer te rijden.
Wil je all-in dan moet je natuurlijk ‘Sport’ aanzetten, het maakt de motor agressiever maar ook zeker minder soepel. In deze stand heb je een directe gasaanname wat voor veel rijders even wennen is.
Wil je all-in dan moet je natuurlijk ‘Sport’ aanzetten, het maakt de motor agressiever maar ook zeker minder soepel. In deze stand heb je een directe gasaanname wat voor veel rijders even wennen is.
Wat vinden wij van de Monster 821 Stealth?
De Ducati Monster Stealth is een hele fijne motor om op te rijden. De vele aanpassingen die geheel naar eigen wens in te stellen zijn (zowel fysiek als elektronisch) maakt de Monster 821 Stealth uniek in zijn klasse. De Monster 821 Stealth is een compacte motorfiets met veel vermogen waardoor je makkelijk door het verkeer rijdt. Het was een mooie week en met pijn in ons hart moesten we de motorfiets weer inleveren.
De Ducati 821 Stealth is verkrijgbaar voor 14.590,- euro.