Topsnelheid van 200 km/u
De ICNG-treinen kunnen een topsnelheid behalen van 200 kilometer per uur, maar alleen op de Hogesnelheidslijn die Schiphol, Rotterdam, Breda en de Belgische grens verbindt. Op het hoofdrailnet zullen de ICNG-treinen met een maximale snelheid van 160 km/u rijden.
NS heeft plannen om 99 stuks van de NS Intercity New Generation (ICNG) te introduceren, waarvan er 20 geschikt zijn voor zowel de Nederlandse als de Belgische netwerken. Dezelfde modellen worden al gebruikt in Duitsland en Frankrijk. In Nederland bieden de treinen gezamenlijk zitplaatsen voor ongeveer 33.000 reizigers.
Uitdagingen op het spoor voor NS Intercity New Generation (ICNG)
NS lanceert de trein als test op de reguliere dienstregeling om de prestaties in de praktijk te beoordelen. De fabrikant Alstom kan de gegevens gebruiken om eventuele vroege problemen op te lossen en verdere verbeteringen aan te brengen. “Een nieuwe trein is niet meteen technisch perfect, en iedereen moet eraan wennen. Reizigers, maar ook NS-collega’s die per trein werken,” aldus programma manager Maarten Bakker.
NS verwacht enkele aanvankelijke uitdagingen, zoals gebruikelijk bij nieuwe treinen. “Dat hoort erbij. Omdat we beginnen met één nieuwe Intercity op één route, kunnen we de impact voor reizigers minimaliseren,” licht Bakker toe. Als de ICNG-trein goed presteert, heeft NS plannen om hem in de komende weken op meer routes te lanceren.
Toekomstplannen
Na de Amsterdam-Rotterdam route wil NS de ICNG-trein introduceren op de Den Haag-Eindhoven route, de Amsterdam-Brussel route, de Amsterdam-Groningen/Leeuwarden route en de Amsterdam-Enschede route. “In het komende jaar zullen we geleidelijk de huidige Intercity-treinen op de Hogesnelheidslijn vervangen door ICNG-treinen,” aldus Bakker. “Zodra alle huidige Intercity-treinen zijn vervangen, kunnen de nieuwe treinen vanaf dat moment een maximale snelheid van 200 kilometer per uur halen.”
NS CEO Wouter Koolmees beschreef de ICNG als “een prachtig bezit” voor de NS-vloot. Hij zei dat de trein het bedrijf in staat zou stellen “reizigers meer stoelen en meer comfort bieden in de toekomst.”
Meer lezen over treinen? Check dan eens deze Rotterdam-Berlijn hyperloop.