Direct naar content
Sports

Alle nieuwe regels van de Formule 1 in 2021 op een rij

Mike Bogaard Leestijd: 2 minuten
Formule 1 regels 2021


2020 was een bijzonder jaar, ook voor de Formule 1. Grand-Prix’s werden gecanceld en er werden op andere circuits gereden dan normaal. Ook in 2021 gaan er wat dingen veranderen, dit keer in de regels. We lopen de nieuwe regels in de Formule 1 voor het komende seizoen door.

Nieuwe regels in de Formule 1

Zoals elk jaar veranderen er ook komend seizoen weer een aantal dingen in de Formule 1. Wat hetzelfde blijft, zijn de auto’s. De fabrikanten mogen niet een nieuwe auto gaan ontwikkelen. De auto’s van 2020 worden overgedragen naar 2021, slecht nieuws voor Ferrari dus.

1. Downforce

De verschillende teams hebben de afgelopen tijd grote stappen gemaakt in de reductie van downforce. Dit komt onder andere door een hele goede vloer van de auto. Het nadeel hiervan is dat de banden van Pirelli dit niet meer aankunnen. Daarom stelt de FIA als nieuwe regel van 2021 in de Formule 1 dat de downforce weer omhoog moet om de banden minder te belasten.

2. Aerodynamics aan de achterkant van de auto

Ook aan de achterkant van de auto gaat er iets veranderen. Aan de onderkant van de auto moet de diffuser minder downforce creëren. Een nieuwe regel in de Formule 1 is dan ook dat de vleugeltjes aan de onderkant minimaal 50 millimeter dichter bij elkaar moeten staan.

nieuwe regels formule 1

3. De auto’s worden 3 kilogram zwaarder

De auto’s worden 3 kilogram zwaarder. De snelle bolides moeten nu minimaal 749 kilogram wegen. Ook de power-unit wordt zwaarder. Met minimaal 150 kilogram moet de motor het langer volhouden.

4. DAS is verleden tijd

Een nieuwe regel in de Formule 1 is dat geen enkel team meer gebruik mag maken van het nieuwe DAS-systeem. Het door Mercedes bedachte systeem wordt nu als illegaal beschouwd. In 2021 mocht Mercedes als enige team het systeem gebruiken. Wellicht creëert dit weer mogelijkheden voor andere coureurs om meer titels te pakken.

5. Het gebruik van groene materialen

Een opvallende nieuwe regel in de Formule 1 is dat de teams gebruik moeten maken van zogenaamde ‘groene materialen’. Voorbeelden hiervan zijn: katoen, linnen en bamboe. Al lang gebruiken de auto’s veel koolstofvezel in het design van de auto. Het nadeel daarvan is dat het bij ongelukken of krassen scherpe stukken achterlaat die gevaarlijk kunnen zijn voor andere rijders of auto’s. Hierom wilt de FIA langzaam over naar alternatieve materialen.

6. De brandstof-situatie uitzoeken

Ook in de brandstof gaan er in de loop van het jaar veranderingen komen. De FIA wil zo zuinig mogelijk rijden en alle auto’s op dezelfde brandstof laten rijden. Teams mogen dan ook niet teveel experimenteren met brandstofmogelijkheden totdat de FIA een duidelijk verklaring hierover heeft gemaakt. Dit voorkomt cases zoals de controversiële Ferrari-power unit van afgelopen seizoen.

7. Het stoppen van een roze Mercedes-dubbelganger

De Racing Point-auto van afgelopen jaar leek wel heel er veel op de Mercedes van het jaar ervoor. Om dit te voorkomen heeft de FIA allerlei nieuwe regels in de reglementen van de Formule 1 opgenomen. We zullen dus niet zo’n zelfde situatie krijgen in het volgende seizoen. De teams mogen wel inspiratie halen uit de designs van hun tegenstanders, maar ze mogen de auto niet (bijna volledig) kopiëren.

Hierbij de nieuwe regels in de Formule 1 voor 2021. Voor meer uitleg en verduidelijking van de regels kun je de onderstaande video bekijken.