Kentekencombinatie opmerkelijk
„Voor standaard kentekens worden klinkers helemaal niet gebruikt”, legt Jasper Verweij van kenteken.tv uit in het Algemeen Dagblad. „Dus de letters A, E, I, O en U vallen al af. Daarbij wordt de letter A uitsluitend gebruikt voor vervoer van het Koninklijk Huis.” Maar dat verklaart nog niet waarom de letters B, C, D en F niet gebruikt worden. Volgens Verweij wordt de B gebruikt voor bedrijfswagens, waardoor die gelijk afvalt. De C wordt gebruikt voor diplomatenkentekens en de letters D en F zijn voor lichte tweewielers, zoals elektrische fietsen. „Daardoor blijft de letter G over als eerste letter voor de nieuwe kentekenserie voor auto’s.”
Eerste nieuwe kenteken geïntroduceerd
De nieuwe kentekencombinatie is afgelopen dinsdag gepresenteerd door de RDW. De eerste nummerplaat werd direct uitgegeven aan De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Het voertuig dat de eer had was een elektrische Volvo EX30, speciaal beschikbaar gesteld aan deze vrijwilligersorganisatie.
„Veiligheid en duurzaamheid maken onderdeel uit van de strategie van de KNRM en staan ook in de missie van Volvo. De RDW staat voor veiligheid, duurzaamheid en rechtszekerheid in mobiliteit, dat past er naadloos bij,” benadrukt Jantina Woudstra, algemeen directeur van de RDW, in een persbericht.
Historie van kentekencombinaties
De nieuwe kentekens bestaan uit drie letters, twee cijfers en dan weer een letter. Deze serie is inmiddels de elfde cijfer-lettercombinatie voor personenauto’s in Nederland. De eerste combinatie komt helemaal uit 1951 en heeft zestien jaar dienst gedaan (bestond uit twee letters en vier cijfers). De volgende startte in 1967 en zo is men door de jaren heen verder gegaan.
De combinatie die nu geïntroduceerd is, zal ongeveer acht jaar meegaan voordat het tijd is voor een nieuwe reeks. De vorige combinatie met andere letters en cijfers heeft vijf jaar standgehouden.