Het zal autominnend Nederland niet zijn ontgaan: het van Seat losgeweekte Cupra heeft naast een nieuw hoofdkantoor, ook een reeks aan nieuwe modellen gelanceerd die de Seat Leon als basis hebben. De Cupra Leon heeft in ieder geval het levenslicht gezien. De jongste telg is leverbaar in twee carrosserievarianten en vier motorversies.
Cupra Leon
Maar liefst zes verschillende uitvoeringen voor een performancemodel is op zich een bijzondere stap voor een autofabrikant. Dat mag dan ook iets bijzonders zijn en zonder te willen overdrijven klopt dat ook wel. In drie gevallen beschikt de Cupra Leon namelijk over een volwaardige 2.0 TSI-benzinemotor. Je moet het maar durven in een tijdperk waarin de elektromotor eigenlijk de standaard aan het worden is. De drie Cupra Leons zijn daarnaast ook gekoppeld aan een DSG-automaat. Dat gaat met redelijk wat pk gepaard. Zo krijgen de hatchback en Sportstourer maar liefst 245 tot 300 pk tot hun beschikking. Lekker dus. Overigens is het een en ander wel afhankelijk van het bedrag wat je bij aanschaf aan de Spanjaarden mag overmaken.
310 pk
Dat aantal pk’s klinkt leuk, maar dat zijn we nog niet toegekomen aan het topmodel. De snelste Cupra Leon, die in de Sportstourer uitvoering, krijgt namelijk 310 pk. Dan beschik je overigens wel over een formidabele 4Drive-vierwielaandrijving. Snel is het beestje ook, met een beetje gassen knal je zo in minder dan vijf seconden naar een snelheid van 100 km/u. De exacte cijfers voor de overige modellen blijven wat Cupra betreft nog even lekker geheim.
e-Hybrid variant
Dat is natuurlijk leuk zo’n nieuwe Cupra, maar hoe zit het met de moderne milieufreak? Ook daar is aan gedacht. Zonder twijfel is de e-Hybrid variant voor de Nederlandse automobilist het meest interessant. De aandrijflijn deelt deze plug-in Hybride met de Golf GTE en heeft ook een zeer acceptabel 245 pk. Hier vinden we geen 2.0 motor, maar een bescheiden 1.4 uitvoering. Dat is dan wel een turbo-motor overigens. Die dient uiteraard voor het verbranden van de benzine. Vooral het elektrische gedeelte is spannend: dit zorgt namelijk voor zo’n kleine 115 pk. De accu van slechts 13 kWh zorgt daarnaast voor een bereik van zo’n 60 kilometer. Dat is inderdaad niet overdreven veel, maar wel voldoende.
Het uiterlijk
Naast die technische data is er nog een vraag die overblijft: wat is er terechtgekomen van het uiterlijk van de wagen. Een snelle vergelijking met een gewone Leon gaat natuurlijk niet op, maar laat wel zien wat de heren anders hebben gedaan. We zien in ieder geval speciale bumpers, speciale elementen, grote wielen en de inmiddels bekende logo’s. Opvallend genoeg is ook het koetswerk dichterbij de grond gebracht. Dat maakt de wagen visueel zeker interessant, maar de binnenzijde mag er zeker ook wezen.
Twee raceversies
Van de Cupra Leon zijn er gelijk twee raceversies de wereld in geslingerd: de e-Racer en Leon Competición. De eerste is – niet geheel verrassend- niet uitgerust met een verbrandingsmotor, maar met vier elektromotoren. Deze leveren samen een vermogen van 680 p en 960 Nm koppel. De batterij van 65-kWh geeft je de ruimte om ruim 20 minuten vol gas te racen. De Competición is een ‘gewone’ benzinemotor. Met 340 pk en 410 Nm koppel onder de motorkap knal e in 4.5 seconden naar de 100 km/u. All thanks to de 2,0-liter turboviercillinder.
Leverbaar in het najaar van 2020
Zo zien we een eigenwijs kleurenthema met veel donker-chroom en is het stuur voorzien van een startknop en een rijstanden-selector. Het digitale instrumentarium is voorzien van een Sport View-scherm, dat uniek is voor de Cupra-versie van de Leon. Wat het prijskaartje zal vermelden is momenteel nog niet bekend, wel dat de nieuwe Cupra Leon in het najaar naar Nederland zal komen.