Daar is ‘ie dan: de splinternieuwe BMW S 1000 RR. De eerste generatie werd in 2009 gepresenteerd, maar zo’n dertien jaar later is de tweewieler krachtiger dan ooit. En dat is niet de enige upgrade die de motor heeft ondergaan: het geavanceerde rijwielgedeelte maakt nog scherper sturen mogelijk en de aerodynamica is verbeterd, onder meer door de toevoeging van winglets.
Piekvermogen van jewelste
Hoewel de kerstdagen nog niet zijn aangebroken, kan de nieuwe BMW S 1000 RR pieken met een hoofdletter ‘P’. De nieuwe generatie superbike heeft een viercilinder-in-lijn die is gebaseerd op de krachtbron van de voorgaande. Deze is echter in een nieuw jasje gestoken en doet daarmee allesbehalve een jasje uit: het piekvermogen van de gloednieuwe S 1000 RR bedraagt maar liefst 210 pk bij 13.750 t/min, dat is 3 pk meer dan het vorige model. Tel daar een koppel van 113 Nm, voorheen 110, beschikbaar bij een toerental van 11.000 t/min, bij op en de krachtigste BMW S 1000 RR is een feit.
Anti-slip en stabilisatie
Naast kracht, is de BMW S 1000 RR ook stabiel. Zo heeft de tweewieler de nieuwe toevoeging Slide Control. Hiermee kan in twee standen worden bepaald wat de maximale drifthoek is die de tractiecontrole toelaat bij acceleratie uit bochten. Met behulp van de stuurhoeksensor laat de tractiecontrole slip toe op het achterwiel totdat de ingestelde hoek bij het uitaccelereren van een bocht is bereikt. Wanneer de vooraf ingestelde waarde voor de stuuruitslag wordt bereikt, grijpt de tractiecontrole in, vermindert het de slip en stabiliseert het de motorfiets.
Het oog wordt op wenken bedenkt bij BMW S 1000 RR
Niet alleen het innerlijk, maar ook het uiterlijk een upgrade gekregen. Zo is de voorzijde van de nieuwe BMW S 1000 RR opnieuw ontworpen, inclusief winglets. Bovendien oogt de nieuwe achterkant frisser, lichter en sportiever. En als klap op de vuurpijl kan iedere liefhebber zijn of haar nieuwe favoriete kleurenstelling kiezen: Blackstorm metallic, Style Passion in Racingred non-metallic en het race georiënteerde Lightwhite non-metallic/BMW M. Zie jij jezelf al rondrijden op deze BMW S 1000 RR?