Love it or hate it, de nieuwe BMW wordt volledig elektrisch en krijgt hetzelfde unieke nieuwe BMW-uiterlijk. De BMW iX is een Sport Activity Vehicle, geen standaard SUV dus.
De nieuwe BMW iX
De nieuwe richting die BMW met zijn uiterlijk inslaat is op zijn zachtst gezegd vreemd. De grille krijgt een vreemde vorm, de lampen worden kleiner en de vorm begint op allerlei hoeken zijn sportiviteit kwijt te raken. Daarentegen is het wel goed dat ze bezig zijn met het creëren van elektrische daily drivers die ook nog een beetje vermogen hebben. Over smaak valt in ieder geval niet te twisten, dus oordeel zelf maar wat je er van vindt. De BMW iX zit nu in zijn laatste ontwikkelingsfase dus er kunnen nog een aantal aanpassingen aan gedaan worden, maar dat zullen we pas terug zien in het eindproduct.
Er worden twee uitvoeringen van de BMW iX verwacht: De iX xDrive50 en de iX xDrive40. De xDrive 50 is de krachtigste van de twee en zal ongeveer over 500 pk beschikken, de minder bedeelde xDrive40 krijgt zo’n 300 pk. Beide uitvoeringen zullen dus weinig te klagen hebben over vermogen. De krachtigste uitvoering trekt in ongeveer 5 seconden naar 100 km per uur en zijn minder krachtige compagnon heeft hier één seconden langer voor nodig.
Verbazingwekkende actieradius van de BMW iX
De BMW iX serie loopt qua actieradius ver voor op een aantal van zijn tegenstanders. De xDrive50 kan namelijk zo’n 600 kilometer afleggen op een volledige oplaadbeurt. De xDrive40 moet het doen met 400, maar dat komt ook omdat hij een 70 kWh accu heeft tegenover de 100 kWh van de xDrive50. Binnen 50 minuten kan je beide auto’s opladen tot 80 procent, mits je een snellader weet te vinden. De officiële prijzen zijn wel al bekend en die vallen nog redelijk mee vergelijking tot een aantal andere elektrische auto’s Je scoort de BMW iX xDrive50 vanaf 105.472 euro en de xDrive40 vanaf 86.972, alsnog een pittig prijskaartje. In ieder geval; hou je er een krachtige elektrische wagen aan over.