Ducati heeft in de afgelopen jaren verschillende motoren op de markt gebracht. In veel gevallen waren het succesvolle modellen, maar geen model was zo succesvol als de Ducati Monster. Sinds de lancering van de Ducati Monster 900 in 1992 zijn er 35.000 stuks van verkocht en in 2021 wil het merk dat succes gaan herhalen met de 2021 Ducati Monster.
Ducati lanceert de nieuwe Ducati Monster
We hoeven niet direct een identiek model als de versie uit 1992 te verwachten, de nieuwe Ducati Monster ziet er totaal anders uit. Het is lichter en heeft een chassis dat nog het meeste doet denken aan dat van een superbike. In tegenstelling tot het eerste model, met de van de 851 afkomstige elementen, heeft de nieuwe versie veel geleend van de Panigale V4. Ook opvallend: in de naam is geen cilinderinhoud toegevoegd. Geen Ducati Monster 937 dus.
Volledig nieuw samengesteld
Ook het blok van dit Monster heeft een aardige verandering ondergaan. Het oogt allemaal iets hoekiger en scherper. De echte liefhebber zal dus direct zien dat het afkomstig is van de Supersport 950. Het zadel en stuur staan nu ook wat dichter op elkaar waardoor de zit- en rijhouding, anders zijn. We verwezen al eerder naar de Panigale V4 en dat is niet zonder reden. Het frontframe is namelijk rechtstreeks gekopieerd van die motor. Daar is overigens een goede reden voor: het zorgt voor een aanzienlijk besparing op het gewicht. Ruim 4.5 kilo om precies te zijn.
Slechts 166 kilo
Naast het frame zijn er nog andere zaken die de aandacht trekken. Zo is er gebruik gemaakt van GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer). Het grote voordeel is dat dit de motor nog eens 1.9 kilo lichter maakt. Alle verbeteringen zorgen voor een drooggewicht van 166 kilo en 188 kilo als de motor rijklaar is. Ook op andere punten zijn er veranderingen te melden. Zo is de voorvork een niet instelbare unit met 43 mm poten, terwijl er aan de achterzijde sprake is van een instelbare cantilever monoshock. De velgen hebben voor aan de voorzijde twee schijven met een diameter van 320mm. Aan de achterzijde is dat een schijf van 245 mm. De Brembo M4.32-remklauwen zorgen voor voldoende remkracht. Om het rijcomfort te verbeteren heeft Ducati de Monster nu ook uitgevoerd met verschillende rijmodi (Urban/Touring/Sport). Alle drie hebben de beschikking over DTC-tractiecontrole, DWC Anti-Shift en Launch Control.
Dit gaat het kosten
De 2021 Ducati Monster zal leverbaar zijn in twee verschillende versies: de Monster en de Monster Plus-versie. Ook wat betreft de kleuren zijn er verschillende opties. Zo is de Ducati Red uitgevoerd met zwarte wielen, de Aviator Grey heeft mooie rode GP-wielen en Dark Stealth moet het doen met zwarte wielen. De 2021 Ducati Monster zal in april leverbaar zijn met een prijskaartje van 11.290 euro. Dat is dat de prijs die de Belgische liefhebber betaald. Nederlander mogen wat dieper in hun portemonnee tasten en 13.390 euro aftikken.