Nederlandse sportwagenmerken, ze bestaan zeker! En ze maken hele bijzondere auto’s. Deze in Lelystad gemaakte supercar is daar een voorbeeld van. Het is de eerste auto geschikt voor personen die zó hard door de bocht kan, dat de G-krachten opbouwen tot 2. Hoe dat kan? Gewoon een supersterke, snelle en lichte sportwagen bouwen met de juiste constructie.
De Donkervoort D8 GTO-JD70
Donkervoort is een Nederlands automerk dat uitblinkt in het maken van supercars. Voor de gewone gezinswagen kan je beter bij de Franse of Duitse collega’s zijn, al blijken Franse merken het minst betrouwbaar te zijn. De wagens van Donkervoort zijn in verschillende opzichten extreem. De auto die ze nu hebben is baanbrekend in verschillende opzichten. Hij trekt op als een raket en schiet er vandoor. Maar dat is nog niet het enige, want hij kan dankzij zijn unieke bouw met enorme krachten door bochten.
Een supercar van proportie
Deze wagen is zó snel, dat je beter kunt kijken naar de tijd waarin hij de 200 km/u haalt. Officieel is dat 7,7 seconden. Even voor de vergelijking: als een raket acht seconden onderweg is gaat hij 20 meter per seconde, deze supercar tikt dan al de 56 meter per seconde aan.
Het is dan ook geen verrassing dat hij bijna net zo snel optrekt als de megasnelle Apex AP-0. Binnen 2,7 seconden zit je namelijk al op 100 km/u. De topsnelheid ligt op 280 km/u en die hoge snelheid is mede te danken aan het gewicht. Met slechts 680 kilo is het één van de meest lichte auto’s, dankzij de koolstofvezel carrosserie. Met 415 pk onder de kap kun je dus flinke snelheden in korte tijd halen.
Uniek in zijn soort
Dat de Donkervoort D8 GTO-JD70 een unieke auto is heeft hij te danken aan verschillende aspecten. Om te beginnen worden er slechts 70 van gemaakt. Als je er dus eentje hebt ben je één van de weinige gelukkige eigenaren die hem goed mag testen. In die test zou je dan merken dat de auto ongekend strakke bochten aankan. De constructie en wielophanging in combinatie met de banden zorgen ervoor dat hij krachten tot 2G aankan. Donkervoort zelf zegt dat geen enkele andere personenauto dat kan.
Ondanks het lichte gewicht is er niet bespaard op prettige functies als (lichtgewicht) airco en stuurbekrachtiging. In de regen rijden is veilig gemaakt door de instelbare tractiecontrole, die het weet wanneer de achterkant doorslipt en dat corrigeert. Verder is het lekker dat de 2,5 cilinder turbomotor van Audi automatisch tussengas geeft bij het terugschakelen.
Al met al is de Donkervoort D8 GTO-JD70 eentje voor de echte liefhebbers, maar dan moet je er wel €163.636 voor neerleggen. Maar dan heb je wel een Nederlandse supercar die mee kan doen met de groten.