Race director Michael Masi zal niet meer in dezelfde rol uitkomen in het nieuwe Formule 1-seizoen. De beste man die de trekker overhaalde bij de controversiële slotronde van 2021 is echter niet écht ontslagen. De Australiër wordt vervangen en krijgt een andere functie aangeboden bij de FIA.
‘Ontslag’ van Masi zat eraan te komen
Ondanks dat meerdere F1-coureurs zich recent positief hadden uitgesproken over Masi, zat deze bekendmaking eraan te komen. Hamilton, die de wereldtitel door de beslissing naar Max Verstappen zag gaan, stelde als voorwaarde voor zijn deelname in het nieuwe seizoen dat er concrete actie ondernomen zou worden. Wat hij daarmee destijds bedoelde werd niet gezegd, maar de verwachting was dat het Masi de kop zou kosten.
WEC (World Encurance Championship) race director Eduardo Freitas en voormalig DTM-coureur Niels Wittich zullen zijn taak overnemen en om de beurt vervullen. Ook herziet de FIA de herstartprocedure met auto’s die zich ‘unlappen’ en komt er een virtuele ‘scheidsrechter’ als extra hulpmiddel bij het maken van beslissingen. Directe communicatie tussen teams en de race directie tijdens een GP wordt tenslotte verboden.
https://www.instagram.com/p/CaFIB7OANZ2/
Waarom Masi elders aan de bak mag in 2022
De controverse bij de finale werd gevoed door de beslissing van Masi om de allerlaatste ronde van het seizoen niet achter de safety car te finishen. Ondanks dat iemand in zijn positie het gezag heeft om bij bijzondere omstandigheden van de vaste procedure af te wijken, streek hij met de actie Mercedes en Lewis Hamilton lelijk tegen de haren. De beslissing kende ver strekkende gevolgen voor de vurige titelstrijd.
De reglementen dicteren dat alle coureurs die op een ronde gezet zijn de leiders mogen inhalen om zo in de juiste volgorde achter de safety car te komen. Pas dan verdwijnt de safety car. Dat is dus niet gebeurd, er resteerden niet genoeg ronden in het slot van de GP van Abu Dhabi.