Cars & Bikes

Autotuner geeft S-klasse nog meer klasse: V8 met 503pk

Mercedes s580

Misschien wel de ultieme daily driver, de Mercedes S klasse. Al jaren is het de top van de Benz en dat is dit jaar niet anders met de huidige S-klasse. Wederom met dikke V8 een zeer brute bak, maar dat kan altijd nóg een tikkeltje bruter, toch? Een Duitse autotuner heeft een Mercedes S580 nog meer power gegeven.

Brute Mercedes V8

De huidige generatie S klasse, de W223-generatie, is weer super dik. De S63 is nog niet uit, die komt in 2023 pas, maar de S580 is er al wel en die is hartstikke bruut. Als je de S580 wil kopen krijg je twee opties, de S580e is een hybride variant met een zes-in-lijn met elektromotor. Je kan ook voor de ‘normale’ S580 gaan, dan ditchen ze de elektromotor, maar plakken ze er wel twee cilinders bij. Deze dikke V8 is goed voor 496 pk. Bij autotoner PP Exclusive vonden ze ‘m nog niet snel en dik genoeg, dus hebben ze deze brute 8 cilinder nog even onder handen genomen.

Foute, dikke, brede sloffen

De nieuwe velgen die eronder liggen zijn misschien een beetje fout, maar stiekem wel heel erg dik. Drie keer raden waar de tuner vandaan komt. Inderdaad, Duitsland! Deze Duitse tuner heeft de MV40 velgen er onder gelegd en stiekem staat het de S580 super goed. Het zijn gesmede velgen, wat gewicht bespaard en de velgen extra sterk maakt. Heel licht zijn de velgen niet, met 14,5 kg zijn er een hoop lichtere velgen. De velgen zijn vooral zo zwaar door de maat van de velgen. Aan de voorkant liggen er 10 x 22 inch velgen onder en achter zijn ze zelfs 11 x 22 inch, breed genoeg dus.

Nog meer kracht uit die V8

De motor is ook nog even gekieteld door het Duitse tunebedrijf. Hierdoor heeft deze brute S580 nu 503 pk en 700 Nm koppel, daarmee kom je wel van je plek af. Hiermee kun je goed bij de mac gaan staan voor het stoplicht, want je 0-100 km/u tijd is 4,4 seconden. De topsnelheid is, net zoals de meeste andere AMG’s, begrensd op 250 km/u.

Prijs van deze Mercedes S580

Wat de tuner hiervoor vraagt is niet duidelijk, maar de nieuwprijs van een standaard Mercedes S580 is vanaf zo’n 180.000 euro. De velgen van PP Exclusive zouden ook wel een leuk prijskaartje hebben en daar moeten ook nog banden omheen. De banden die er op zitten zijn tussen de 300 euro en de 370 euro per stuk. Ook hebben ze de S-klasse verlaagd met luchtvering, echt goedkoop zou het aanpakken van de brute Mercedes dus ook niet zijn. Maar zeg nou zelf, dat is het toch waard?