Een Mercedes G-klasse is nog altijd een model wat tot de verbeelding spreekt, maar ook hier geldt het aloude adagio: het kan altijd beter. Dat blijkt geen loze kreet, want de Duitse fabrikant presenteerde onlangs de nieuwe Mercedes G-klasse W464 onthuld, de militaire editie SUV welteverstaan. De volledig herziene off-road wagen behoudt welzijn originele boxy-look uit 1979, maar is er op basis van de nu bekende specs behoorlijk op vooruit gegaan. Zo zijn er tal van nieuwe mogelijkheden voor militair gebruik, met name bij de inzet tijdens zoek- reddingsoperaties.
Upgrade van de Mercedes G-klasse
Het nieuwe familielid, of liever gezegd upgrade van de Mercedes G-klasse is voorzien van een automatische transmissie met negen versnellingen en heeft een hele nette 3,0-liter turbodieselmotor aan boord. Dat is overigens goed voor een al even keurige 245 pk met een koppel van 443 Nm. Het frame werd ook onder handen genomen waardoor je lekker comfortabel over de meest uitdagende terreinen kan rijden. Om het nog leuker te maken: de wagen heeft een iets hogere instap, een prima hellingshoek en een fijn vermogen om te kunnen klimmen.
Betrouwbaar in de extreemste situaties
De W464 is door de verbeteringen in staat om onder de meest barre omstandigheden zijn werk te doen. Een beetje warm klimaat is dan ook geen probleem, net als lage temperaturen. Om dat laatste het hoofd te bieden is er sprake van een behoorlijke versteviging annex bescherming van de carrosserie, een andere spoorbreedte en hebben sneeuwkettingen geen nadelige impact op de prestaties. Dat is overigens niet alles, de Mercedes G-klasse W464 heeft nu ook een groter laadvermogen, verbeterde led-verlichting. Een EOS (noodopheffingsschakelaar) en een 24V aansluiting. Om het nog leuker te maken zijn alle functies te bedienen met volledige uitrusting, dat wil dus zeggen met de handschoenen aan.
Twee uitvoeringen
Ook voor de kieskeurig militair is er goed nieuws: de Mercedes G-klasse W464 is leverbaar in twee uitvoeringen. Allereerst is er de bekende stationwagen (BA06) met een toelaatbaar gewicht van 3.5 ton. Daarvan is één beschikbaar als laadvermogen en kan je maximaal 200 kilo op het dak leggen. De andere versie is een uitvoering met een tweedeurscabine (BA09). Deze biedt met een toelaatbaar totaalgewicht van 4,9 ton net iets meer mogelijkheden, zoals een effectief laadvermogen van 2,5. Wat het prijskaartje gaat vermelden is nog niet bekend.
Nu je hier toch bent, neem ook eens een kijkje naar dit extreme legervoertuig: de Sand-X T-ATV 1200.