De definitie van een topvakantie is voor iedereen verschillend. In principe zijn twee zaken belangrijk. Ten eerste dat je het naar je zin hebt en ten tweede dat je comfortabel bent. Dat gezegd hebbende is er ook veel wat pleit voor de veiligheid op weg naar je bestemming. In dat laatste geval is de aangepaste Mercedes-Benz Unimog een geschenk uit de hemel. Veel veiliger dan deze Mercedes Camper gaat het namelijk niet worden.
Brute Mercedes camper
Goed, mocht je niks met campers met een onvervalste leger uitstraling hebben, dan zal het niks voor jou zijn, maar voor alle overige vakantieliefhebbers is het de ultieme camper. De Mercedes-Benz Unimog is namelijk niet zomaar een camper. Het is de droom van elke kampeerder die het echte offroad leven wil gaan ervaren zonder in te leveren op comfort en luxe.
Mercedes-Benz Unimog
Nu is de Mercedes-Benz Unimog al een redelijk oud model, het voertuig bestaat al ruim zeventig jaar, maar dat wil niet zeggen dat het ouderwets is. Ooit was het bedacht voor de landbouw, maar inmiddels weet men hoe je dat ding ook voor andere zaken kan gebruiken. Het is een echte alleskunner en dat biedt juist veel mogelijkheden voor de echte creatieveling. Onder die categorie kunnen veel mensen worden geschaard. Zo weten we dat Arnold Schwarzenegger er helemaal gek op is, maar ook gewone stervelingen weten de vierwieler te waarderen.
De nieuwste Unimog-conversie betreft een meer dan brute all-terrain camper die geen probleem heeft met moeilijk begaanbare terreinen. De schuldige is in dit geval het Duitse bedrijf Stone Offroad Design (SOD). Het is dan ook niet het eerste project wat ze succesvol hebben afgerond, maar wel een van de meest interessante. Eerder leefden de Duitsers zich al uit op een Volkswagen Grand California welke ze transformeerden tot een al even brute offroad-monster.
Voor de echte avonturier
De SOD Rise 4×4 is gebaseerd op de Mercedes-Benz Unimog U5032 en is gemaakt voor de echte avonturiers met een onverzadigbare honger naar adrenaline. Met andere woorden, voor de vakantie voor wie geen enkel terrein te ruig is. Dat is niet het enige, de wagen heeft tal van interessante features die het eigenlijk nog interessanter maken om er een te bezitten. Zo neem je eenvoudig plaats met vier persoenen en eenmaal binnen doet de wagen eerder denken aan een ruim appartement en niet zo zeer aan een camper. Maar de omgebouwde Mercedes-Benz Unimog heeft nog meer sterke verkoopargumenten.
Perfecte wegligging
Naast de extreem stabiele wegligging zijn er ook een aantal extra’s die je eigenlijk niet wil missen. Zo zorgen de portaalassen voor veel meer vrij beschikbare ruimte, heb je altijd zicht op de spanning van je banden en kun je dankzij de acht versnellingen lekker rap doorschakelen. Ook belangrijk: het verhoogde luchtinlaatsysteem zodat je niet bang hoeft te zijn voor een onverwacht schadegevalletje als je onverhoopt alles uit je wagen wilt halen wat er in zit.
De carrosserie van de Mercedes Camper is gemaakt van hoogwaardige materialen, afkomstig uit de autosport- en ruimtevaart en zorgen de robuuste roosters en de metalen kooi voor een ultiem gevoel van veiligheid. Jouw kan dus niks overkomen op weg naar het zonnige zuiden van Frankrijk, Spanje of Italië. Mocht dat niet genoeg zijn om er direct een te bestellen: je kan zonder problemen je motorfiets meenemen, bovendien zorgt de aluminium laadbak voor extra opbergruimte.
Voor 1 miljoen dollar heb je een complete camper
Naast al die extra’s is het goed om te weten dat er ook voldoende aandacht is geweest voor het design van de unieke Mercedes camper. Mocht het ding te klein zijn voor jouw lichaamsbouw, gebruik dan de optie om het dak uit te schuiven. Zo kan ook de lange vakantieganger comfortabel rechtop staan. Vanzelfsprekend is er een tweepersoonsbed aanwezig en dor het uitklappen van het zitgedeelte creëer je een extra slaapplek. Alle andere zaken zijn ook aanwezig. Denk aan de standaard zaken als een koelkast, vierpits inductiekookplaat, internet en een multimediasysteem met bediening via een speciale app. Ook een volledig geluidssysteem ontbreekt niet. Voor de nodige elektriciteit wordt gebruik gemaakt van zonnepanelen. Het enge nadeel is wellicht de prijs. Je mag er namelijk 1 miljoen dollar voor aftikken. Dat wil zeggen, voor het instapmodel.