Mercedes is al tientallen jaren een van de meest bekende automerken. Op zich is dat niet zo heel vreemd. Het merk spreekt nog steeds tot de verbeelding vanwege de luxe uitstraling, de degelijke motoren en het bijna perfecte rijcomfort. Kortom, kan je het jezelf veroorloven om een Mercedes te rijden, dan heb je het goed gedaan. Mocht een nieuw exemplaar net buiten je budget vallen, dan kun je altijd kiezen voor een goed onderhouden tweedehands exemplaar. Dat geldt wellicht niet voor deze Mercedes-Benz 300 SL uit 1962. De vraagprijs ligt namelijk behoorlijk hoog.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster uit 1962
Als er iets is waar we het nog warmen van gaan krijgen, dan is het wel een oldtimer met een indrukwekkend verhaal. Dat gaat zeker op voor deze beauty. De Mercedes-Benz 300 SL uit 1962 is behalve bijzonder goed onderhouden, ook een wagen met een rijke geschiedenis. Hoe gek het ook klinkt, in feite was dit exemplaar een echte supercar. Althans, in die tijd. Het was de tijd van de flower power, The Beatles, Rolling Stones en Woodstock. Vraag maar aan je ouders hoe ze die tijd hebben beleefd. De 300 SL had voor die tijd bijzonder goede specs. Zo tikte je 7.4 seconden 100 km/u aan en kon je op de Nederlandse snelwegen eenvoudig de topsnelheid van 225 km/u halen. Uniek voor die tijd!
Ferrari was destijds goedkoper
Interessanter wordt het als je kijkt naar de toenmalige concurrentie. Zo was de Ferrari 250 GT California Spyder een stuk goedkoper en waarschijnlijk minder indrukwekkend. Dat laatste blijkt ook uit het aantal geproduceerde exemplaren: 1858. Voor die tijd een respectabel aantal, maar van dat type zijn er anno 2021 nog maar weinig overgebleven. Met andere woorden, de wagen is behalve uniek, ook extreem zeldzaam.
Te koop
Mocht je na het lezen van het bovenstaande toch die wagen graag willen toevoegen aan je collectie, geef dan Auxietre & Schmidt even een belletje. Zij verkopen het ding. Alhoewel we je graag willen vertellen hoeveel de legendarische vierwieler kost, geeft de verkoper weinig concrete informatie vrij. Een voorzichtige schatting leert ons dat je mag rekenen op een bedrag van minimaal 1.4 miljoen dollar. Dat is dan gebaseerd op de vraagprijs van vergelijkbare modellen.
Dit model zal overigens meer kunnen kosten dan dat bedrag. Dat ligt niet zo zeer aan de staat van onderhoud, maar aan het feit dat de eerste eigenaar een zekere M.L. Warren was, een voormalige piloot in dienst van Pan Am. De beste man was er al zuinig op en dat geldt ook voor degenen die de wagen na hem bezaten.