Een grandioze wereldprimeur, want dat is het, deze Mercedes-AMG Project ONE. De sportwagen die tijdens IAA Frankfurt werd gepresenteerd brengt als eerste de modernste en efficiëntste Formule 1 Hybrid-technologie bijna geheel ongewijzigd van de racetracks naar de openbare weg, ter ere van het vijftigjarig jubileum van AMG. Alles aan deze auto is extreem. Zo levert de performance-hybrid maar liefst 1000 pk, die goed zijn voor een maximum snelheid boven de 350 km/h. Het monster weet deze bizarre snelheden te combineren met Formule 1 Hybrid-technologie die, wat ervoor zorgt dat de auto geschikt is voor dagelijks gebruik. De ongelofelijk complexe, maar geweldige ontwikkeling van deze technologie is het resultaat van hecht samenwerken tussen Formule 1-specialisten van Mercedes-AMG High Performance in Brixworth en Mercedes-AMG Petronas Motorsport in Brackley.
Engineers, coureurs en eigenlijk alle autoliefhebbers dromen al sinds jaar en dag van een auto als deze. Een auto zonder compromissen, die racetechnologie naar de straat brengt. “Autosport is voor ons geen doel op zich. In maximale competitie ontwikkelen wij technologieën waarvan later ook de auto’s uit onze serieproductie profiteren. De ervaringen en successen uit drie WK-titels bij de rijders en bij de constructeurs gebruiken we nu om Formule 1-technologie voor het eerst op de weg te brengen, met de Mercedes-AMG Project ONE”, aldus Dieter Zetsche, Raad van Bestuursvoorzitter Daimler AG en Hoofd Mercedes-Benz Cars.
De conceptcar biedt al vele concrete verwijzingen naar het komende seriemodel. “De hypercar is het meest ambitieuze project waar we ooit aan hebben gewerkt. Het betekent een nieuw hoogtepunt in de succesvolle strategische doorontwikkeling van Mercedes-AMG tot een performance- en sportwagenmerk. De Project ONE legt de lat voor wat er momenteel technisch mogelijk is op een heel nieuw niveau en vormt met zijn combinatie van efficiëntie en performance de absolute benchmark. Tegelijkertijd biedt de Project ONE een vooruitblik op hoe Driving Performance in de toekomst door AMG wordt gedefinieerd”, aldus Tobias Moers, Directievoorzitter Mercedes-AMG GmbH.
Wat een power
Wat betreft de aandrijving zijn er kosten noch moeite bespaard gebleven. Zo is Project ONE voorzien van de high-performance plug-in hybrid-aandrijving, die we kennen uit de Petronas F1-wagen. De aandrijving zit behoorlijk complex in elkaar, makkelijk gezegd bestaat deze uit een hybride-turbomotor en vier elektromotoren: één is er ingebouwd in de turbocompressor, één bevindt zich direct bij de verbrandingsmotor en is verbonden met de krukas en twee motoren drijven de voorwielen aan. Naast dat dit monster is uitgerust met een turbocharged 1.6 liter V6 motor (11.000 rpm), wordt deze nog eens ondersteund door vier elektromotoren (50.000 rpm).
Het grootste voordeel: het turbogat – dus de vertraagde respons op commando’s via het gaspedaal als gevolg van de traagheid van de grote compressor – verdwijnt volledig. De responstijd wordt aanzienlijk verminderd en is nog korter dan bij een V8-zuigmotor.
Oké, dit zijn natuurlijk allemaal behoorlijk futuristische cijfers. Maar het lijkt er nu echt op dat de toekomst de werkelijk heeft ingehaald.