McLaren laat de concurrentie trillen met F1-herrijzenis
Formule 1-fans, houd je vast! McLaren is terug en sneller dan ooit tevoren. Na een enigszins hobbelige start van het seizoen staan de Oranje bolides opeens schouder aan schouder met Max Verstappen. Maar hoe heeft McLaren deze comeback voor elkaar gekregen? Autosport.com dook in de technische details van de MCL60 en onthult waarom ze nu weer vooraan rijden.
Voorvleugel – betere aerodynamica
Het begint allemaal met de voorvleugel. McLaren heeft deze grondig aangepakt, waardoor deze nu veel efficiënter werkt. Dit vertaalt zich naar meer neerwaartse druk in de bochten, wat cruciaal is voor snelheid en grip.
Bredere sidepods – slimme luchtgeleiding
De nieuwe, bredere sidepods spelen een cruciale rol bij het sturen van de lucht. Dit vermindert de luchtweerstand en stuurt deze efficiënter naar de achterkant van de auto, wat resulteert in hogere snelheden op rechte stukken.
Andere vloer – geheim van het succes
De vloer van de MCL60 is misschien wel het best bewaarde geheim van McLaren. Door slimme aanpassingen aan de bodemplaat kunnen moderne F1-auto’s kostbare seconden winnen. McLaren heeft een extra “edge wing” aan de bodem toegevoegd, wat Lando Norris en Oscar Piastri aanzienlijke voordelen oplevert.
Extra achtervleugel – geïnspireerd door Red Bull
McLaren heeft gekeken naar Red Bull door een extra beam wing onder de hoofdachtervleugel toe te voegen. Dit verbetert de prestaties tijdens DRS-gebruik, wat essentieel is voor inhalen.
Met deze indrukwekkende upgrades staat McLaren momenteel op de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap en jaagt het Aston Martin op de hielen. De F1-wereld staat versteld van deze comeback, en we kunnen niet wachten om te zien wat de toekomst brengt voor dit legendarische team.