Cars & Bikes

Hypercar vs supercar: Mclaren maakt gehakt van Mclaren in snoeiharde dragrace

hypercar met een supercar

Er zit een wezenlijk verschil tussen een supercar en een een gewone auto. Dat moge duidelijk zijn. Maar een supercar mag zich geen koning van de straat noemen. Die eer gaat naar de illustere hypercars. Een bedrijf dat zonder twijfel beide categorieën domineert is McLaren. Omdat geen enkele fabrikant een partij is voor de Britse autobouwer besloot Motorsport Magazine om de McLaren Senna te laten racen tegen een van haar broertjes: de McLaren 600LT. Hoe dat uitpakt, zie je in de video hieronder.

Hypercar vs supercar

De McLaren Senna is het paradepaardje van McLaren. Opvallend is dat er minder aandacht is gestoken in de topsnelheid. Zelfs de acceleratie was niet de prioriteit van McLaren. De auto was bedoeld om zo snel mogelijk over een racetrack te kunnen, inclusief verraderlijke bochten. Daarin is de auto dus koning, mede door zijn aerodynamische uiterlijk, waardoor hij harder op het asfalt wordt gedrukt. De focus op dit aspect was zo groot dat zelfs de looks van de auto het deels moesten vergelden, waardoor het uiterlijk niet bij iedereen in de smaak viel.
De McLaren 600LT valt onder de ‘Sports Series’, dat is de minst snelle categorie die McLaren aanbiedt. Denk niet dat deze categorie een doodvonnis is als het op wedstrijdjes aankomt. De McLaren 600LT is namelijk de duurste en snelste auto uit de ‘Sports Series’. De race kan nog spannend worden dus. 3, 2, 1 GO!
Watch on YouTube

Voordelen van de winnaar

Hoe komt het nou dat de McLaren Senna gehakt maakt van zijn kleine broertje? Er zit een groot prijsverschil tussen beide modellen, dat verklaart al iets. De Senna kost zo’n 750.000 euro en de 600LT ‘slechts’ 300.000 euro, de Senna is tweeënhalf keer duurder dus. Dat gat van 450.000 euro moet ergens vandaan komen toch?

Vermogen

Velen waren verrast toen de McLaren Senna de P1 na 5 jaar opvolgde. De auto had namelijk minder paardenkracht dan zijn voorganger. Dit wil niet zeggen dat we niet te maken hebben met een beest op wielen. 789 pk heeft het ding, in tegenstelling tot de 903 die de McLaren P1 heeft. Al duiden tests met de 720S (die heeft dezelfde motor) erop dat er meer in de V8 zit dan wordt beweerd. De McLaren 600LT verraadt met zijn naam al zijn vermogen. Het staat voor het aantal ‘mechanische paardenkracht’ wat omgerekend 592 ‘gewone’ paardenkracht zijn. Er zit dus een Toyota GT86 aan vermogensverschil tussen beide auto’s.

Gewicht

Nu komen we bij de reden waarom McLaren Senna minder vermogen heeft dan zijn voorganger, de Mclaren P1. De nieuwe auto heeft ditmaal geen elektrische motoren, hierdoor is hij veel lichter. Door het lage gewicht heeft de Senna niet eens zo veel vermogen nodig om gehakt te maken van de 600LT. Hoe veel weegt die Senna dan? Een drooggewicht van 1,198 kilogram, dit is ver beneden Ferrari’s of Porsches. De McLaren 600LT zit daar met een drooggewicht van 1,247 kilogram niet ver vanag. Het scheelt dus niet veel tussen de twee.

Aerodynamica

De aerodynamica van de Senna is ongekend. Want met zijn diffuser, achtervleugel en lage lip vooraan, zorgt hij voor veel downforce, maar ook voor veel luchtweerstand. Hoeveel downforce? Zo’n 800 kilo(!), dit houd in dat hij bijna anderhalf keer meer grip uitoefent op de weg dan eenzelfde auto die niet die attributen heeft. De 600LT heeft slechts 100 kilo aan downforce, hij levert dus niet zoveel in qua luchtweerstand als de McLaren Senna.

Overige factoren

Als je een hypercar met een supercar vergelijkt, komen meer factoren om de hoek kijken dan alleen het drietal vermogen, gewicht en aerodynamica. Zo is de McLaren Senna voorzien van de snelste versnellingsbak die het bedrijf ooit heeft gebouwd. Ook heeft de eerdergenoemde downforce mogelijk invloed op de grip die de wagen ervaart tussen de 100 en 200 kilometer per uur. Dit is echter moeilijk te zeggen. Wat wel zeker is: de banden van de McLaren Senna zijn een maatje breder. De Pirelli P Zero™ Trofeo R banden zijn 315 mm op de Senna, de Trofeo R’s op de 600LT zijn 305 mm. Dit is geen wezenlijk verschil, maar de Trofeo R’s op de Senna zijn door Pirelli speciaal aangepast voor meer grip. Dat helpt ook.