330km/u zonder voorruit
De McLaren Elva is niet zomaar een auto, de bolide is een zeldzame roadster. Er zijn er namelijk maar 149 gemaakt. Wat de wagen verder uniek maakt is dat het niet zomaar een auto is, maar eentje zonder een voorruit. Supercars zonder voorruit hebben de laatste jaren een sprong gemaakt en komen nu vaker voor dan eerst. Kijk bijvoorbeeld naar de Ferrari Monza, SP1 en SP2, de Aston Martin V12 Speedster en de McLaren Elva. Van die laatste auto is Novitec dus mee bezig om hem nog krachtiger te maken dan hij al van nature is. En dat terwijl de McLaren Elva met een standaard 804 pk en 800 Nm koppel al een beest van een bak is.
Wat is er allemaal aangepast aan de McLaren Elva?
Eén van die 149 Elva’s is dus opgepimpt door Novitec. De Duitse tuner was namelijk van mening dat de roadster wel wat meer kracht en uiterlijk vertoon kon gebruiken. Het begint al bij het onderstel. Novitec ruilde dat in voor een eigen onderstel, waardoor de bolide 2 centimeter dichterbij de grond komt. De velgen werd ook vervangen door exemplaren die ietsjes groter zijn, elk wiel heeft één inch erbij gekregen. Aan de voorkant zijn de velgen 20 inch en aan de achterkant 21 inch. Motorisch hebben de tuners het ook niet bij de standaard specificaties gelaten. Door de N-Tronic-ECU en een huisgemaakt uitlaatsysteem aan het blok te bevestigen, gaat de 4.0-liter V8 van de Elva van 804 naar maar liefst 919 pk.
Resultaat van de upgrade
Het resultaat van de upgrades is als volgt. De McLaren Elva springt nu in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is zes tienden langzamer dan een Tesla Model S Plaid. Waarschijnlijk voelt de Elva wel sneller aan. Bovendien kan de roadster een topsnelheid van 330 km/u aantikken. Met zulke snelheden voor een auto zonder voorruit is het alsof je in een F1 raceauto zit. Zou jij zo snel willen rijden in een auto zonder voorruit?