Zo’n 5 maanden geleden schreven we al eens over de McLaren 720S ‘Velocity’, een snelheidsduivel die de 100km/u bereikt in een belachelijke 2,8 seconden. Met een maximale snelheid van 341 km/h is de nieuwe McLaren 720S in een rechte lijn slechts een fractie langzamer dan de machtige McLaren P1 hypercar en volgens sommige, eigenlijk sneller rond bepaalde racetracks dan zijn krachtige en dure broer.
What’s going on here?
Hoe is dit mogelijk? Ten eerste, de 720S maakt gebruik van een nieuwe 4.0-liter twin-turbocharged V8-motor, die volgens McLaren een zuivere 720 pk levert. De nieuweling weegt ook ongeveer 250 kg minder dan de P1. Bovendien lijkt het alsof de automaker ook zeer conservatief is in zijn powerclaims voor de supercar. De McLaren 720S ‘Velocity’ staat in de regio van €370,250 en is een van de vijf MSO thema’s voor de nieuwe McLaren Super Series.
https://www.youtube.com/watch?v=z7AUL8IV8DA
Dynorun
Echter, op een dynorun leverde de 720S onlangs in zijn drie runs een opmerkelijke 704 pk, 706 pk en 708 pk aan de achterwielen, waar de maximumkoppel een 759 N m bereikte. Rekening houdend met een 15 procent daling van de achterstand van de achterwielaandrijving, zou dit kunnen betekenen dat de nieuwe McLaren eigenlijk ongeveer 811 pk produceert, nog meer dan de Ferrari 812 Superfast beweert te leveren. Het is belangrijk dat Boost Addict geen specifieke kenmerken heeft gegeven over de voorwaarden waaronder de betreffende dynotest is uitgevoerd, maar het lijkt erop dat het merk de ware stroomcijfers dicht bij de borst heeft gehouden.
Opvallend is ook de kleur van de onderstaande ‘Velocity’, volgens McLaren is er een combinatie van twee rode kleuren: Nerello Red op de voorzijde en hogere carrosseriedelen van de auto, waar de lagere delen van de zijkant en de achterkant van de auto Volcano Red zijn gespoten.