Hoewel het met de Formule-1 klaarblijkelijk nog niet echt wilt vlotten, is McLaren op andere fronten wel ontzettend lekker bezig. Zo hebben we de afgelopen jaren schitterende productie-auto’s van de band zien rollen. Niet alleen qua snelheid, maar ook zeker qua looks zit de Britse autofabrikant op het juiste spoor. Hun laatste model is de krachtigste uit de welbekende Sport Series van McLaren ooit: McLaren 600LT, waarbij 600 staat voor het aantal paartjes en LT staat voor Long Tail. Het model is gebaseerd op de McLaren 570S, maar dan verbetert op vrijwel elk vlak en dus een tikkie langer.
Slanker en krachtiger dan ooit: McLaren 600LT
De 600LT is een doorontwikkeling van z’n kleinere broertje, de 570S. Toch is het niet zo dat de McLaren 570S nu ineens kan worden afgeschreven. Integendeel. Beide auto’s hebben een ongekend niveau en worden gerespecteerd. De nieuwe McLaren 600LT zoekt alleen iets meer de grenzen op. Of zoals McLaren zelf zegt: ‘the edge is calling’.
McLaren heeft in principe de 570S een heel stuk lichter gemaakt én de V8 twin-turbo een gigantische upgrade geven. Het gewicht afsnoepen van een auto die van zichzelf al best licht is, is niet eenvoudig, maar met een hoop carbon kan dat toch lukken. Wat opvalt is dus dat de McLaren 600LT de beschikking heeft over het volledige MSO-pakket aan carbon. Daarmee wordt de 600LT zo’n 96 kilogram lichter, wat het totaalgewicht tot 1.247kg reduceert. Het resultaat: een pk/gewichtverhouding die net boven de 1pk/2kg ligt.
De 600LT is bovendien voorzien van een korter, zeer verticaal uitlaatsysteem. Dit zorgt niet alleen voor een extremere brul, het biedt de auto eveneens de mogelijkheid om een aangepaste diffuser te dragen. Deze diffuser is groter én effectiever dan die bij z’n broertjes, wat zorgt voor een betere downforce bij hoge snelheden.
Brute kracht, maar straat-legaal
Behalve de nodige downforce is de McLaren 600LT uitgerust met een extra heat shield rond het midden van de spoiler, om eventueel vlam vatten te voorkomen. Serieus speelgoed. Denk dan aan stuggere vering en schokdempers. De auto is tevens uitgerust met speciale Pirelli banden, die ervoor zorgen dat de boel net even wat beter aan het asfalt kleeft. Daarnaast is de stuurinrichting aangepast, zodat de auto overal net iets scherper en eerder op reageert. Het is een bolide die volledig straat-legaal is, maar ook op het circuit gigantisch goed uit de voeten zal kunnen. Iets wat we McLaren wel kunnen toevertrouwen. Vanaf oktober zal de nieuwe McLaren 600LT in productie gaan – voor een jaar lang. Tot op heden zijn er nog geen details bekend over de prijs. Ook het aanmeld-proces (in Nederland) laat nog op zich wachten.