Cars & Bikes

Gereden: Mazda MX-5 RF


Binnenkort komt Mazda met een nieuwe variant van de MX-5 en eerlijk gezegd wisten we van tevoren niet wat we konden verwachten. Om hier verandering in te brengen, zijn we op uitnodiging van Mazda afgereisd naar Barcelona om de nieuwe MX-5 RF eens uitgebreid te gaan testen.

Mazda MX-5 RF

Binnenkort wordt er een nieuwe versie van de Mazda MX-5 “RF”op de markt uitgebracht. De letters RF staan voor Retractable Fastback. Daarnaast beschikt de auto over een hard top die binnen slechts 13 seconden uit- en ingeklapt kan worden terwijl je in de druppelvormige cabine van de MX-5 zit.
De nieuwe variant is, naast het klassieke rood dat Mazda als handelskleur gebruikt, ook verkrijgbaar  in een aparte grijstint dat de naam “Machine Grey” draagt. Dit is een bijzondere en bovenal unieke kleur die tot stand is gekomen door de drie verschillende verflagen die op de auto zijn aangebracht. Als je het ons vraagt? Super bruut.

Masahi Nakayama

Wanneer je de nieuwe variant van de Mazda MX-5 RF vergelijkt met de eerdere versies kan er geconcludeerd worden dat de MX-5 een stijlvolle facelift heeft gekregen. We werden nieuwsgierig en wilden weten waarom en hoe het nieuwe design van de Mazda tot stand is gekomen. Daarom interviewden we Masahi Nakayama, Program Manager en Chief Designer van de Mazda MX-5 om hier antwoord op te krijgen.
Volgens Masahi Nakayama is het allerbelangrijkste dat wanneer hij begint met een nieuw ontwerp, hij als een kind probeert te denken. Voor zijn ontwerp van de nieuwe Mazda MX-5 RF probeerde hij buiten de geijkte paden te treden door “anders” naar voorwerpen te kijken dan anderen doen. Dit is wat meneer Nakayama hierover zei:
When a child is looking at an object, it can be more than a thousand things. It’s because they are using their imagination. This is necessary and the most important thing for a person to use their own creativity. – Masahi Nakayama
Deze gedachtegang implementeerde meneer Nakayama bij zijn nieuwe ontwerp van de Mazda MX-5 RF en dat is als je het ons vraagt zeker goed gelukt.

Jinba Ittai

De Mazda MX-5 Retractable Fastback is ook geïnspireerd op Jinba Ittai, letterlijk vertaald betekent dit: ruiter en paard als één lichaam. Jinba Ittai is een eeuwenoude Japanse kunst waarbij ruiters met pijl en boog schieten terwijl zij op een paard zitten. In eerste instantie lijkt dit niet geheel bijzonder, maar dit is toch ietwat complexer dan je zou denken. De ruiter moet namelijk in balans zijn met zijn paard om zo doeltreffend mogelijk te zijn. De ruiter gebruikt zijn bovenlichaam om zijn doelwit te raken met pijl en boog en moet tegelijkertijd zijn onderlichaam gebruiken om het paard te besturen.
Dit is als uitgangspunt genomen voor de Mazda. Zo is de MX-5 RF als het ware om de bestuurder heen gebouwd. Net als de ruiter de volledige controle over het paard had, moet de bestuurder de volledige controle over de auto hebben. Wanneer je in de auto zit, moet de auto als een tweede huidlaag aanvoelen en zo voelde de Mazda MX-5 RF ook zeker aan. Kortom: een zeer complete auto die van alle gemakken is voorzien.

Testritten

Uiteraard werd de Mazda MX-5 RF ook uitgetest en eerlijk is eerlijk: wat een brute auto zeg. Zo is de nieuwe Mazda MX-5 RF verkrijgbaar in twee verschillende versies: een 1.5L met 131 pk/96 kw en een 2L met 160 pk/118 kw. Wij hebben (natuurlijk)de 2L versie uitgebreid getest, want wanneer je in Barca bent moet je natuurlijk wel scheuren. Het weer zat helaas niet mee, want het asfalt was kleddernat. Echter werd de pret niet bedorven dankzij de achterwielaandrijving waar de auto over beschikt. Zo konden we elke seconde en elke meter genieten van de nieuwe Mazda.
#MX5RF #DriveTogether #JinbaIttai