Cars & Bikes

Maybach viert 100-jarig bestaan met dikke S-klasse

mercedes maybach

Voor een feestje zijn we altijd wel in de stemming, zeker als het gaat om Maybach. De beroemde autoleverancier bestaat 100 jaar en dan wil men in alle bescheidenheid niet ongemerkt voorbij laten gaan. Nu is het niet zo dat je bij je eerstvolgende bestelling een flinke korting kan bedingen, maar het meest luxueuze submerk van Mercedes weet ons wel lekker te maken met een exclusieve S-Klasse- variant, de Edition 100. In goed Nederlands betekent dat veel auto voor nog meer geld.

Maybach’s Edition 100

De Edition 100 wordt gepresenteerd als een niet te missen cadeau voor alle autoliefhebbers die gek zijn op Maybach. Dat wil zeggen: alle rijke liefhebbers. Een beetje knappe Maybach gaat immers nooit weg voor een vriendenprijs. Met een prijskaartje van minstens 310.000 euro moet je dus wel van goeden huize komen om er één te kunnen kopen. Het beste verkoopargument is dan ook niet het Maybach-jubileum, maar de V12-motor en een waslijst aan luxe details.

De geschiedenis

In feite is Maybach als merk al iets ouder dan 100 jaar, maar in 1921 werd de echte koppeling gemaakt met de naam van de medeoprichter Wilhelm Maybach. Tijdens de beginjaren maakte het merk naam als fabrikant van motoren van zeppelins, maar al snel werd het de rijzende ster in de wereld van autoproducenten. In 1960 zag Mercedes de toegevoegde waarde van het merk en lijfde het netjes in en sindsdien is het eigenlijk niks meer dan de naam voor de meeste luxueuze Mercedeswagens.

Luxer dan een gewone S-klasse

De S-klasse is van oorsprong al een bijzonder luxe wagen, maar Maybach doet daar met haar Edition 100 doodleuk een schep bovenop onder het motto ‘het kan altijd beter’. Daar is niets van gelogen, de jubileumeditie is niets minder dan een toonbeeld van luxe. Zo is buitenkant geheel met de hand beschilderd in duo-tone: Cirrus Silver en Nautical Blue. Maybach heeft er ook maar gelijk een fijn setje 20-inch monoblock gesmede wielen onder gegooid en het geheel netjes afgewerkt met donker chroom. De verschillende ‘Edition 100’-emblemen zijn volop aanwezig zodat je elk moment weet in welke wagen je rijdt.

De extra’s

De grote vraag is nu of er nog iets extra’s in het vat zit voor degenen die geen problemen hebben om een klein vermogen voor dit bakbeest af te tikken. Jazeker! Naast het doorgestikte leer in de kleuren Crystal White en Silver Grey Pearl, is het geheel geaccentueerd met een luxe Piano Black-afwerking.Dat wil zoveel zeggen als veel krijtstreepdetails en erg veel Edition 100-badges. Om het toch nog een beetje bescheiden te houden is het enorme MBUX Hyperscreen verdwenen en in plaats daarvan zien we een digitale metercluster en infotainmentsysteem. Beiden nemen overigens ook aardig wat ruimte in beslag zodat je er per saldo weinig profijt van hebt.
Aan de achterzijde van de voorste stoelen ontbreken de displays niet zodat de passagiers op de achterbank desgewenst het nieuws kunnen volgen of gaan Netflixen. Een beetje gefortuneerde passagier doet dat onder het genot van een glaasje bubbels uit de champagnekoeler. Die hoef je dus niet mee te nemen.

Geen last van een brullende V12

De Edition 100 klinkt als een nieuw model, maar is in feite gebaseerd op een ander succesnummer, namelijk de Maybach S680 4MATIC Sedan. Die werd eerder dit jaar al aangekondigd. Dat betekent dat de prestaties nagenoeg hetzelfde zijn. Ook nu zien we dus een flinke 6.0 liter V12-biturbomotor. Je zou denken dat zo’n blok aardig war decibels produceert, maar daar merk binnenin weinig van. Ook al zijn de exacte prijzen niet vrijgegeven, reken op zo’n 310.000 euro als het niet meer is. Mocht het indrukwekkend genoeg zijn om je zuurverdiende spaarcenten er aan te besteden: je hebt tot begin volgend jaar de tijd, dan zullen de eerste exemplaren worden afgeleverd. Vis je desondanks toch achter het net, heb dan nog even geduld. Later dit jaar komt Maybach met een andere jubileumeditie, dit keer van de GLS 600 SUV.
Bron: Pureluxe