Formerende partijen kijken naar 130 op de snelweg
De regel 100 rijden op de snelweg werd in 2020 ingevoerd, maar werd een beetje ondergesneeuwd door het uitbreken van de welbekende pandemie. Sindsdien klagen automobilisten steen en been over de lage snelheid, die met bijvoorbeeld inhalen op de linkerbaan voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Die regel werd overigens in het leven geroepen om de stikstofuitstoot terug te dringen, maar volgens het TNO heeft die snelheidsverlaging amper effect op de natuur. Destijds noemde premier Mark Rutte het ‘een rotmaatregel, die nu eenmaal nodig is’. Door de snelheidsmaatregel zou er namelijk zogeheten stikstofruimte vrij en konden overheden weer akkoord geven voor het bouwen van nieuwe woningen en wegen.
De nu formerende partijen, PVV, NSC, BBB en VVD onderzoeken nu of het mogelijk is om 130 terug te laten keren als maximumsnelheid op de snelweg., zo weet het AD te melden. Tweeënhalve week geleden hebben zij officiële vragen hierover gesteld aan de ministeries van Infrastructuur & Waterstaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Ze willen weten wat de consequenties hiervan zouden zijn en/of herinvoering haalbaar is.
Stikstofminister
Maar, laten we niet te hard van stapel lopen. Stikstofminister Christianne van der Wal heeft al gezegd de snelheid niet te gaan aanpassen. En ook andere ministeries zijn er helder over. Dus of het echt gaat gebeuren, is vooralsnog onduidelijk.
Ook betrokkenen van de formerende partijen willen nog niet op de vraag ingaan, maar dat het lastig zal worden bevestigen zij ook. Maar zij zeggen ook dat 130 rijden niet per se ten koste hoeft te gaan van andere sectoren, zoals de landbouw en de industrie. Het is voor veel partijen een langgekoesterde wens om terug te gaan naar een maximum van 130 kilometer per uur.