Max Verstappen is goed begonnen met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. Met datum van 3 mei in het achterhoofd is er Nederlands meest succesvolle coureur alles aan gelegen om de eerste Grand Prix van Nederland sinds 1985 extra glans te geven door een overwinning. De beste manier om dat voor elkaar te boksen, is door het circuit goed te bestuderen en te weten waar de mogelijke knelpunten liggen. Op woensdag 4 maart reed de jonge coureur dan ook zijn eerste rondjes op het legendarische circuit.
Max Verstappen in de RB8
Helaas voor de fans die had gehoopt dat Verstappen direct met zijn nieuwe bolide zou verschijnen. Het was de RB8 uit 2012. Voor het oog van de camera’s reed de Red Bull coureur twee sessies van drie ronden om het circuit goed in zich op te nemen. Een andere legendarische coureur, Arie Luyendijk ging ook de baan op. Voor hem moet het zeker een bijzondere ervaring zijn geweest, al was het alleen vanwege ‘zijn’ bocht op het Circuit Zandvoort. Bocht nummer 14 draagt de naam van de coureur die in 1990 en 1997 de beroemde Indy 500 op zijn naam schreef.
Circuit Zandvoort is er klaar voor
Het circuit is nu zo goed als af. Een kleine twee weken geleden werd de laatste laag asfalt aangebracht waarna de eerste liefhebbers al met hun eigen auto’s over het circuit konden rijden. Dat het een uniek circuit is, was al duidelijk. Van de veertien bochten zijn er twee ‘kombochten’, uniek voor de Formule 1. Ongetwijfeld zal er veel aandacht uitgaan naar de Arie Luyendijkbocht. Deze kombocht heeft een maximale hellingshoek van 18 graden. De andere kombocht is bocht nummer drie, de Hugenholzbocht, met een hellingshoek van 9 graden.
Kombochten
De kombochten zijn uniek in de Formule 1, maar worden vaker bij andere races gebruikt. In principe zijn ze overgenomen van de Amerikaanse racecircuits in Indianapolis en Daytona. Op deze circuits die vooral worden gebruikt voor de IndyCar races, hebben de kombochten een hellingshoek van maximaal negen graden.