De Lancia Delta is één van de meest iconische Italiaanse wagens.. Het in Nederland gevestigde autobedrijf Maturo Competition Cars onthuld een project om deze beeldbepalende wagen te moderniseren. Maak kennis met de Maturo Stradale, een ware upgrade van het Delta HF Integrale model, waar slechts tien exemplaren van gemaakt zullen worden.
Lancia Delta krijgt een ‘modern jasje’
Het Nederlandse bedrijf Maturo Competition Cars heeft hun nieuwe Maturo Stradale auto onthuld. De wagen is eigenlijk gewoon een zwaar gepimpte Delta HF Integrale. Het behoudt dan ook bepaalde ‘eigendommen’ van het origineel, maar de prestaties zijn inmiddels van een heel ander kaliber. Het rijtuig is gebaseerd op de high-performance variant van de Groep A-auto, die in 1990 en 1991 de WRC-fabrikantenkampioenschappen won. Het doel was om de bolide zo dicht mogelijk bij het origineel te behouden voor een vergelijkbare rijervaring. Maar dan wel met veel meer vermogen en luxe uiteraard.
De nieuwe Maturo Stradale
Het interieur is geheel op maat gemaakt met carbon kuipstoelen met rally harnassen. Ook bevindt zich een aangepast Abarth rallystuur en een speciaal ontworpen dashboard in de Maturo Stradale. De koper kan kiezen tussen carbon, geanodiseerd aluminium, leer of alcantara.
Het exterieur van de Maturo Stradale wordt gemaakt met een volledig koolstofvezel carrosserie waardoor het model vijftig kilo afvalt ten opzichte van de originele Groep A-auto. En dat terwijl het nieuwe uiterlijk van de wagen weldegelijk ‘vult’ met onder andere een grotere voorlip en achterspoiler. Voor het aanvullen van het carrosserie worden 17-inch Evo Corse lichtgewicht-wielen gebruikt. Het gehele plaatje zorgt voor een totaal gewicht van 1.220 kilogram. Je zou ook nog kunnen kiezen voor de lichtere variant zonder achterstoelen, dan kom je uit op 1.170 kilogram.
De originele 200 pk sterke 2,0-liter viercilindermotor is vervangen met nieuwe zuigers, nieuwe nokkenassen, nieuwe kleppen en meer. Allemaal om de snelheid en wegligging te verbeteren. Uiteindelijk hebben al deze aanpassingen voor een vermogen van maar liefst 400 pk en en 500 Nm gezorgd. Er is bewust gekozen voor de originele turbo in plaats van een nieuwe moderne turbocharger waardoor het karakter van de auto niet teveel veranderd. Wel is de boost opgevoerd naar maximaal 1,8 bar in plaats van 1,2 bar.
Wat kost een Maturo Stradale?
Zie jij jezelf al helemaal zitten in dit gemoderniseerde, iconische Italiaanse blik. Hou er dan rekening mee dat je zo’n 400.000 euro apart moet hebben liggen voor deze geüpgradede Lancia Delta. Deze prijs heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat er maar tien exemplaren van de bolide worden gemaakt.
Benieuwd naar de nieuwe Maturo Stradale? Bekijk hieronder de introductievideo!