Cars & Bikes

Met Michelin’s luchtloze banden rijd jij voortaan niks meer lek

luchtloze banden

Michelin wil vreugde brengen naar de massa met haar nieuwe product genaamd ‘Uptis’. Nee het gaat niet om de nieuwste Disney-film, mocht het zo klinken. Michelin is serieus en wil de transportindustrie op zijn kop zetten met de revolutionaire bandentechnologie. “Wat kan er nou verbeterd worden aan een beetje rubber?” Een hele hoop volgens Michelin. Niet alleen het rubber ondergaat een verandering, ook de wielen krijgen een hele metamorfose. Sterker nog: ze smelten beide samen tot een eigenaardige honingraatstructuur zonder ook maar een beetje luchtdruk erin. Say what? Zeg hallo tegen luchtloze banden!

Watch on YouTube

Uptis luchtloze banden

Michelin schud de naam Uptis niet zo maar uit de mouw van haar olijke witte mannetje. Nee nee, Michelin doet haar naam eer aan en verdient wat ons betreft 3 sterren voor haar gebruik van woordenschat. Uptis staat voor ‘unique puncture-proof tire system’ , oftewel: een band die niet lek te rijden is, hoe erg je rijgedrag ook is.

Voordelen houden niet op

Buiten het feit dat de luchtloze banden beter bestand zijn tegen spijkers op de weg, kan deze band nog veel meer. Zo gaat hij in het algemeen langer mee, je hoeft door de langere levensduur dus minder geld aan banden te besteden. Ideaal voor de driftfanaten onder ons. Als dat niet genoeg was hoef je ook nooit meer de bandendruk te checken en minder vaak te checken naar mogelijke schade. Een ware opluchting voor de portefeuille moeten we zeggen. Ook een opluchting, wat betreft duurzaamheid en milieu, doordat de banden langer mee gaan wordt er minder vervuild. Zeker als je ook nog eens rekening houdt met deze wielen, eveneens van Michelin!

2024

Voor de belangstellenden moeten we helaas eindigen met slechts nieuws. De kans zit er namelijk dik in dat de technologie nooit beschikbaar wordt gesteld voor de consumentenmarkt. Michelin noemt het product nog steeds een prototype en een goedkeuring van veiligheidsinstanties duurt nog tot minimaal 2024. Toch houden wij hoop op een mogelijke toepassing van deze technologie, want zeg nou zelf, na het zien van de beelden wil je toch ook zo’n viertal onder je auto hebben?