Hoe je het ook wendt of keert, Lionel Messi heeft zijn draai nog absoluut niet gevonden bij Paris Saint-Germain. De Argentijnse sterspeler is geen schim van zichzelf in zijn tijd bij FC Barcelona. Maar ondanks dat Messi geen pepernoot raakt, zijn ze bij PSG hartstikke blij met hem. Dankzij Lionel Messi rinkelt de kassa van de club uit Parijs meer dan ooit tevoren.
Lionel Messi is goud waard voor PSG
Niemand had het zien aankomen, maar Lionel Messi moest FC Barcelona afgelopen zomer dan toch echt verlaten. Zijn oude liefde had geen geld meer om het salaris van hem te betalen. Hierdoor kon Messi gratis de deur uitlopen. Niet veel clubs hadden de financiële mogelijkheden om de beste speler ter wereld in huis te halen. Maar de rijke sjeiks van PSG hadden nog wel een paar miljoen in een oude sok zitten. Dat blijkt, zo’n zes maanden later, een gouden zet te zijn geweest. Al speelt de kleine dribbelaar niet de sterren van de hemel, de transfer levert de club alsnog (en nog steeds) miljoenen op.
Internationale sterren willen geassocieerd worden met de club uit Parijs
De directeur sponsoring van PSG, Marc Armstrong, is voor het eerst open over de boekhouding na de komst van Lionel Messi naar Parijs. Tegenover de Franse krant ‘Le Figaro’ vertelt hij dat de miljoenen makkelijker binnenkomen dan ooit tevoren: “Vroeger nodigden we wel eens VIP’s uit om bij ons in het stadion langs te komen. Nu komen ze uit zichzelf’’. Zo kwam Ed Sheeran laatst al eens een wedstrijd bezoeken en ook Tom Holland stond reikhalzend Messi op te wachten tijdens de uitreiking van de Gouden Bal.
Honderden sponsors kloppen op de deur
Ook de sponsors stroomden binnen na de bekendmaking van de transfer. PSG was al in onderhandeling met een crypto-bedrijf, maar toen ze hoorden dat Messi in het blauw-wit-rood van PSG ging spelen, wilde het bedrijf twee keer zoveel geld investeren. “Nadat de transfer met Messi rond was, hebben we zo’n honderd nieuwe sponsorcontracten getekend’’, aldus Armstrong.
Wedstrijdtickets vliegen voor bizarre bedragen over de toonbank
Verder vliegen de wedstrijdtickets in het Parc Des Princes over de toonbank. Voor de komst van Lionel Messi verkocht PSG al regelmatig het stadion uit, maar nu zijn de wachtlijsten voor een ticket acht keer zo lang. Heel veel fans worden wekelijks teleurgesteld omdat ze weer niet naar de sterren uit Parijs kunnen kijken. PSG kan zonder moeite een stadion dat anderhalf keer zo groot is uitverkopen op dit moment.
Iedereen wilt met ‘Messi’ op zijn shirt lopen
Dan hebben we nog de merchandising. PSG-tenues met ‘Messi’ achterop zijn nog steeds niet aan te slepen. Ook mokken, sjaals en andere accessoires zijn niet meer te verkrijgen online of in fysieke winkels. Vorig jaar verkocht PSG 1 miljoen shirts, dit jaar wordt gerekend op 1,4 miljoen. Het gaat volgens schattingen om meer dan 200 miljoen euro aan extra inkomsten.
De ‘fan tokens’ stijgen als een raket
Sinds kort heeft PSG ook speciale ‘fan tokens’. De houders van deze virtuele munten hebben meer zeggenschap in het beleid en keuzes van de club. Zie het als een soort aandelen, maar dan in crypto-vorm. De koers van deze munt is sinds de komst van Lionel Messi verdubbeld. De geschatte waarde van het PSG-token wordt geschat op 144 miljoen euro.
Paris Saint-Germain ontvangt miljoenen volgers per week
Ten slotte zijn de social media-kanalen van PSG ontploft na de transfer van Lionel Messi ontploft. “In de week nadat Messi kwam, hebben we er 20 miljoen fans bij gekregen op verschillende platforms. En nu komen er gemiddeld nog steeds 1 miljoen per week bij’’, aldus Armstrong in ‘Le Figaro’. Dankzij het grote bereik melden zich weer meer sponsors bij de club en dat zorgt voor nog meer inkomsten!
Ook Lionel Messi ontvangt natuurlijk een percentage van deze inkomsten. Een deel daarvan heeft de Argentijn laatst uitgegeven aan een hotel wat gesloopt moet worden, oeps foutje!