Natuurlijk hebben we een onbegrensd respect voor vrouwen die het op eigen kracht helemaal gemaakt hebben. Laten we het zo zeggen: een vrouw met een goed gevulde bankrekening heeft bij ons een streepje voor. Dat geldt nog meer voor Lindsay van der Looij. Geheel op eigen kracht wist de knappe Nederlandse onderneemster naam te maken en leidt nu een zeer succesvol bedrijf in beauty producten.
Lindsay van der Looij had altijd fascinatie voor schoonheidsproducten
Dat het Lindsay is gelukt om boven de rest uit te steken is op zich geen wonder. Al vanaf jonge leeftijd was ze mateloos gefascineerd door schoonheidsproducten. Zo begon ze al op jonge leeftijd te werken bij parfumeriezaken, maar ze wilde meer. Ze verhuisde naar Amsterdam en opende er twee zaken onder de naam KNAP Skincare. Dat werd al snel ingeruild voor BLOY en niet veel later had ze haar eigen skincaremerk gelanceerd onder de naam LABAREAU. Dat bleek de basis te zijn voor haar succes.
Mocht je nu op basis van bovenstaande denken dat alles haar is komen aanwaaien, dan heb je het mis. Lindsay heeft inmiddels ook ervaren wat het is om tegenslagen te verwerken. De zakenwereld is nou eenmaal niets voor twijfelaars en ook zij merkte dat je het als kleine ondernemers moeilijk hebt. De concurrentie is moordend en dus moet je met iets unieks komen om het te redden. Nu ze al enige ervaring had opgedaan in de wereld van huidverzorgingsproducten was het tijd om het over een andere boeg te gooien.
Concurrentie had gebrek aan realisme
Wat Lindsay opviel was dat de resultaten die veel merken beloven weinig realistisch waren. De resultaten van de bestaande producten vielen tegen en dus dacht de onderneemster dat ze het wel beter kon doen dan de concurrentie. Zo werd KNAP Skincare geboren en de rest is eigenlijk geschiedenis.
Nadat ze de beslissing had genomen om met KNAP Skincare de wereld te veroveren ontdekte ze juist producten die wel de resultaten gaven waar consumenten op zaten te wachten. Die resultaten gaven haar hoop en al snel koos ze voor een samenwerking met een cosmetisch arts. Het was de tijd dat zuren, peelings en botox net populair begonnen te worden. Dat bleek een gouden greep en al snel ging ze zich richten op het meer specialistische segment met haar nieuwe onderneming BLOY Institute.
LABAREAU
BLOY Institute bleek een gouden greep, maar haar persoonlijke succes deed haar verlangen naar meer. Een kleine vier jaar later ontstond zo het bedrijf LABAREAU. Haar drijfveer was niet zo zeer het succes van de producten die ze verkocht, maar het gebrek aan luxe en uitstraling. Haar samenwerking met een biochemicus zorgde ervoor dat ze haar eigen producten kon gaan verkopen. Met inmiddels ruim twintig jaar ervaring had ze eindelijk haar eigen gat in de markt ontdekt. Haar producten tasten namelijk de huid niet aan, maar voorzien de huid juist van alle essentiële ingrediënten. De unieke, luxe vormgeving zorgt er tevens voor dat klanten bij worden van haar producten en trots zijn om ze te kunnen gebruiken. Kortom, het kost wat, maar dan heb je ook wat in huis.
Inmiddels gaat de groei van de onderneming voortvarend. Het gaat zelfs zo goed dat Lindsay overweegt om haar producten ook internationaal te gaan verkopen. Voor de goede orde: dat is dus niet alleen Duitsland of België. Ze zoekt het juist verder weg en inmiddels voert ze gesprekken om ook in landen als Dubai en het Verenigd Koninkrijk verkooppunten te openen.
Alhoewel ze zonder meer succesvol is, heeft ook de periode van Corona effect gehad op de productontwikkeling. Even naar de fabriek om het productieproces in de gaten te houden was er niet bij. Dat soort tegenslagen maakt je als ondernemer juist inventief zegt Lindsay aan NSMBL. “Je gaat door tegenslagen namelijk op zoek naar andere manieren om je doelen te bereiken.”
Juiste balans
Lindsay heeft nu dus ruim twintig jaar ervaring als onderneemster en dat betekent ook dat ze haar lessen graag deelt met andere (jonge) onderneemsters. Zo weet ze nu hoe belangrijk het is om ook verantwoordelijkheden uit handen te geven en dus vertrouwen te hebben in de mensen om haar heen. Ook het ontbreken van een echte businesscoach is iets wat ze duidelijk miste. Haar belangrijkste les is dat het belang van een goede balans tussen privé en zakelijk niet onderschat moet worden.
De belangrijkste les die ze mee wilt geven aan vrouwen die graag een eigen zaak willen beginnen: begin zo vroeg mogelijk en weet waar je prioriteiten liggen. “De eerste jaren van mijn carrière heb ik altijd zeven dagen per week gewerkt. Daardoor heb ik nu de vrijheid die ik heb om te gaan en staan waar ik wil en financieel onafhankelijk te leven.”