Wealth

Twentse ondernemer profiteert van maas in wet en koopt lading oude bierblikjes voor spotprijs

leo de wit

De Nederlandse ondernemer Leo de Wit uit Haaksbergen heeft handig gebruikgemaakt van een maas in de wet. Hij heeft maar liefst een miljoen oude blikjes opgekocht. De blikjes hebben geen statiegeld, maar dat zorgde er niet voor dat De Wit ze niet aanschafte. Hij speelde slim in op de overproductie van grote biermerken zoals Heineken, Grolsch en Coca-Cola.

Het succesverhaal van Leo de Wit

Leo de Wit profiteert volop van de nieuwe statiegeldwetgeving. Heineken, Grolsch, Coca-Cola wilden de afgelopen maanden ineens erg graag zakendoen met de ondernemer. Importeurs en producenten mogen namelijk geen blikjes zonder statiegeldlogo verkopen. Retailers en groothandels kunnen dat nóg wel. Daardoor kon de Haaksbergenaar de blikkies voor prikkies inkopen. Deze blikjes zonder statiegeldlogo vormen nu al 15-20 procent van de omzet van zijn supermarkt, onthult hij aan het Algemeen Dagblad. De producten die hij heeft gekocht zijn nog in goede staat. Ze hebben alleen geen statiegeldlogo. Dat is het enige wat ‘verkeerd’ is. Heineken heeft echter kritiek gekregen van Recycling Netwerk Benelux omdat zij nog steeds bier in blikjes zonder statiegeld vullen. Dit doen ze ondanks de nieuwe wetgeving.
De Wit heeft in totaal bijna een miljoen blikjes gekocht. Onder andere blikjes van Heineken en Grolsch. Vanwege de grote hoeveelheid blikjes moest hij extra opslagruimte huren. De vraag naar de goedkopere blikjes was vooral hoog tijdens de feestdagen. Er is nog steeds een voorraad beschikbaar tot ongeveer oktober. Als alle blikjes van de ondernemer op zijn, heeft De Wit plannen om Duitse klanten aan te trekken met andere producten, zoals speelgoed.

Goed voor het milieu

Natuurlijk is De Wit op dit moment blij met zijn slimme keuze. Maar op de lange termijn vindt hij het alleen maar beter dat er statiegeld op blikjes komt. Dit is namelijk veel beter voor het milieu. Met deze actie heeft Leo de Wit laten zien dat ondernemerschap en het inspelen op kansen in de markt voor veel succes kunnen zorgen. Zo heeft hij een winstgevende onderneming opgezet. Daarnaast zorgt hij ervoor dat de blikjes wel gebruikt worden en niet zomaar weggegooid gaan worden door de nieuwe regels.