De Land Rover Defender is een van de meest herkenbare wagens van de afgelopen jaren en vijf jaar geleden kwam het laatste exemplaar van de band rollen. Dat betekent echter niet dat het helemaal stil is rond het iconische model. De Land Rover Classic Division doet er namelijk alles aan om de naamsbekendheid hoog te houden. Zo komt er binnenkort een bijzondere versie van de wagen op de markt: de Defender Works V8 Trophy.
Unieke Defender uitvoering
De Defender Works V8 Trophy zal in een oplage van slechts 25 exemplaren het levenslicht zien. Mocht je dus een echte die-hard fan zijn, dan is het de moeite om dat model te bemachtigen. Dat betekent overigens wel een behoorlijke aanslag op je portemonnee. De vierwieler gaat namelijk zo’n 270.000 dollar kosten. Dat is toch aardig aan de hoge kant voor een Land Rover.
Maar liefst 399 pk
De Works V8 Trophy zal worden gebouwd op een bestaand chassis en zal veel gelijkenis vertonen met andere variaties die we eerder al zagen. Het gaat dan om zowel de tweedeurs versie met een korte wielbasis als de vierdeurs versie met lange wielbasis. Beide uitvoeringen maken gebruik van de bekende JLR 5,0-liter V8 motor, goed voor 399 pk en een koppel van 379 Nm. Mocht je het echt willen weten, de Works V8 Trophy zal een automatische versnellingsbak met acht versnellingen krijgen.
Opvallende uitstraling
Mocht je nu tot de kritische fans behoren, dan zal het je ongetwijfeld zijn opgevallen dat een aantal zaken niet helemaal correct zijn. Zo is de automatische versnellingsbak met acht versnellingen erg uitzonderlijk en waren de originele Defenders juist uitgerust met vier- of vijfcilinder turbodieselmotoren. Dat betekent dus dat de Trophy-editie gebouwd is om echt te kunnen presteren terwijl het uiterlijk nog steeds herkenbaar is.
Prijskaartje van 270.000 dollar
De wagen krijgt naast het bovenstaande nog een aantal extra’s. Zo is de wagen standaard uitgevoerd met bodembescherming, een elektrische lier en een verhoogde luchtinlaat. Aan de binnenkant van de Defender zien we Recaro-sportstoelen en domineert het zwarte Windsor-leder. Nog een leuk detail: op het dashboard valt de analoge klok op. Deze is ontworpen samen met Elliot Brown.