Acht jaar. Dat is hoe lang Land Rover heeft gewacht met het uitbrengen van de Land Rover Defender. Nu, twee WK’s, wat Olympische Spelen, ruim 13 nieuwe iPhones en bijna 3 James Bond films later, is het zo ver. De transformatie van een icoon is een feit: de Land Rover Defender is eindelijk hier.
Land Rover Defender
Land Rover behoort tot de absolute iconen uit de autogeschiedenis. Enerzijds is acht jaar lang, voor het ontwikkelen van een nieuwe auto. Anderzijds moet het een ongelooflijk zware opgave zijn geweest om de doorontwikkeling van de traditionele Land Rover te stoppen en met iets nieuwers en beters te vervangen. Nu, 71 jaar na de onthulling van het origineel is het zo ver: de Land Rover Defender staat ronkend klaar in de coulissen. Maakt hij de entree waar wij al acht jaar lang op hopen?
Vierkant en rond tegelijk
De grootste overeenkomst met de originele iconische Land Rover is het dragen van dezelfde merknaam, verder is vrijwel alles aan de nieuwe Defender anders. Als nieuwe basis voor de Land Rover Defender is er gekozen voor het drie keer zo sterke en nieuwe D7x-platform: een lichtgewicht aluminium monocoque. Dat de wagen nog steeds gemaakt is voor offroad rijden zie je terug in het hoekige design. De Defender is er als vijf, zes- of 5+2-zits en kan 900 kilo vervoeren, waarvan 168 op het dak. Met ook nog een kofferbak van 646 liter kun je niet alleen je gezelschap, maar ook al hun spullen gemakkelijk vervoeren. Een hint naar eerdere modellen zit verstopt in de ronde koplampen en de smalle motorkap. Ook de recht afgehakte achterkant en de pook op het dashboard zijn een respectvolle knipoog naar het oudere model. Deze nieuwe Defender is vertrouwd vierkant en modern rond tegelijk.
Vermogen
De eerste twee modellen van deze nieuwe Land Rover Defender zijn de 90 en 110. Het verschil tussen de twee zit hem in de wielbasis. Deze twee modellen komen in eerste instantie met een viertal motoren. Op het gebied van diesel lanceert Land Rover een 200 en 240 pk sterke motor. Beide motoren zijn viercilinder twinturbo’s. De D200 (200 pk) gaat van 0-100 in 10.3 seconden. Zijn dieselbroertje D240 (240 pk) heeft hier 9.1 seconden voor nodig. Liever een benzinemotor? Die zijn er in een 300 en 400 pk sterke variant. Van 0-100 gaat met de P300 (300 pk) in 8.1 seconden en met de P400 (400 pk) in 6.1 seconden. Uiteindelijk zal een plug-in hybride met benzinemotor aan de collectie worden toegevoegd.
De nieuwe Land Rover Defender komt vanaf 2020 naar de dealers. Tot dan zul je het moeten doen met de beelden. Aan jou om te beslissen of deze transformatie de acht jaar wachten waard was.