Het gebeurt niet vaak dat er een legendarisch rally-auto te koop wordt aangeboden en wordt verkocht. Als het dan wel gebeurt en het een Lancia Delta in de HF Integrale uitvoering blijkt te zijn, is dat extra interessant. Wat het extra leuk maakt is dat dat wagen door de overheid werd verkocht. De verkopende partij was Domeinen Roerende Zaken, een overheidsdienst die in beslag genomen goederen mag verkopen. Kortom, deze Lancia is weggegaan voor een zeer interessante prijs.
In beslag genomen Lancia Delta HF Integrale
Betaal je om wat voor reden dan ook niet op tijd je rekeningen, dan krijg je vaak met een deurwaarder te maken. Dat is zeker geen aangename situatie, maar het kan nog erger zijn. Betaal je namelijk je belastingen niet, dan krijg je op een gegeven moment te maken met een gedwongen verkoop. In dat geval kan de overheid je auto in beslag nemen en deze gaan verkopen. Dat wordt dan gedaan door de Domeinen en bij hen kan je dus de meest interessante objecten tegenkomen zoals deze rally-auto.
Verkoop via een bijzondere veiling
De Lancia Delta HF Integrale was één van de vele wagens die jaarlijks in beslag worden genomen en uiteindelijk worden verkocht. Dit gebeurt door middel van een veiling zodat iedereen die geïnteresseerd is een bod uit kan brengen. Mocht je degene zijn met de dikste portemonnee en het winnende bod hebben uitgebracht, weet dan wel dat er nog zo’n 15 procent bij het bedrag bovenop komt. Dit is het zogenaamde opgeld, zeg maar een soort veilingkosten. Ondanks die toeslag kan je vaak wel een bijzondere wagen op de kop tikken voor een prima prijs.
Unieke wagen met 180 pk
De HF Integrale is een bijzondere uitvoering van een al even bijzondere vierwieler. Het is een van de snelste uitvoeringen van de Lancia Delta en is voorzien van een 2.0 liter viercilindermotor. Daarmee heb je 180 pk tot je beschikkingen en een koppel van 290 Nm. Het is voldoende om in minder dan 7 seconden naar 100 km/u te accelereren. Lekker vlot is de Lancia ook, de maximum snelheid ligt op 212 km/u. Dat klinkt misschien een stuk minder indrukwekkend dan een Audi RS, maar de Lancia is dan ook al een wagen op leeftijd. De Lancia kwam namelijk in 1991 van de band rollen.
Kopen zonder garantie
Voor een wagen die al dertig jaar oud is, heeft de Lancia in kwestie nog maar weinig kilometers gereden: 119.884 kilometer om precies te zijn. Omgerekend komt dat neer op nog geen 4000 kilometer per jaar. Ondanks de leeftijd ziet de wagen er prima uit, maar dat wil niet zeggen dat ‘ie perfect in orde is. Wat de feitelijke conditie is wordt bij dit soort verkopen nooit vermeld. Je koopt dus wat je ziet en daarmee is het risico dan ook voor de hoogste bieder zelf. Je hoeft dus niet te gaan vragen naar een onderhoudsboekje of een kentekenbewijs. Nu vond de nieuwe eigenaar dat waarschijnlijk geen probleem, want de Lancia vloog de deur uit.