Lamborghini brengt met een rotvaart hun nieuwste terreinwagen aan de man. Want na 30 jaar van afwezigheid in het terreinwagen-segment, is men terug met ‘s werelds snelste SUV: een 4,0 liter grote biturbo-V8 die goed is voor een topsnelheid van 305 kilometer per uur.
De biturbo die goed is voor 650 pk, maakt dat de Urus een kleine 3,6 seconden van 0 naar 100 knalt. Het blok is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De power wordt uitgespreid over vier wielen, waarbij zestig procent van het vermogen naar de achterwielen gaat. De kracht kan dankzij de techniek ‘torque vectoring’ in het differentieel ook tussen links en rechts verdeeld worden. Tot slot krijgt het model vierwielsturing mee.
Met dank aan carbonkeramische remschijven bedraagt de remweg van de naar verluidt 2.154 kilo zware Urus bij 100 kilometer per uur slechts 33,7 meter.
Lamborghini’s rijmodi
Dankzij vijf verschillende rijmodi komt de Urus op verschillende ondergronden geweldig makkelijk uit de voeten. Naast Strada (straat) en Terra (off-road), kunnen ook de standen Neve (sneeuw), Sport en Corsa (circuit) ingeschakeld worden. In die laatste modus wordt 87 procent van de kracht naar de achterwielen gestuurd.
De Urus komt standaard met twaalfvoudig elektrisch verstelbare én verwarmbare stoelen, al staan achtienvoudig verstelbare exemplaren met massage- en ventilatiefunctie op de bestellijst. Optioneel is de driezits achterbank te vervangen door twee losse sportstoelen, wel zo comfortabel. Het gehele interieur is naar wens te bekleden met een combinatie van alcantara, aluminium, hout en koolstofvezel.
De Europese basisprijs is vastgesteld op 141.429 euro. Wat de Urus in Nederland gaat kosten is nog niet helemaal duidelijk, maar dat zal ongetwijfeld rond of boven de 200.000 euro liggen.