Mocht je dik tevreden zijn met de 640 pk sterke Lamborghini Huracán, dan is dat prima. Best een lekker wagentje, maar het kan beter. Zyrus Engineering is er namelijk in geslaagd om het vermogen van de V10 fors op te krikken naar 1200 pk. Het leukste is dat je met de Zyrus LP1200 Strada gewoon de weg op kan.
De Zyrus Engineering
Zyrus Engineering is waarschijnlijk niet de tuner die gelijk tot de verbeelding spreekt, maar dat maakt de prestatie er niet minder om. De productie van de LP1200 Strada is dan ook een bijzonderheid. Het is in feite de streetlegal versie van de LP1200 R, de wagen voor circuits die twee jaar geleden het levenslicht zag.
5,2-liter V10 motor
Zyrus heeft elk detail van de Huracán Super Trofeo LP640-4 Performante onder handen genomen om de Strada te maken. Dat begon al met het toevoegen van koolstofvezel aan de auto, waardoor het gewicht tot 1427 kg daalde. Dat brengt de wagen akelig dicht bij de Super Trofeo-racewagen, die slechts 126 kg minder weegt. De wagen kreeg ook een op maat gemaakte twin-turbo-setup waardoor de 5,2-liter V10 motor nu een ongelooflijke 1200 pk weet te produceren. Overigens ga je die 1200 pk er nooit uit persen, voor de straatlegale versie moet je het doen met 900 pk.
300 pk extra zit verstopt
De grote vraag is dus: “waar zijn die 300 pk’s gebleven”? Nou, die hebben ze netjes verstopt. Het goede nieuws is dat je die weer tevoorschijn kan halen met een speciale app. Kortom, het is een wagen met verrassingen. Dat vermogen betekent natuurlijk wel dat je wat extra downforce nodig hebt. Daar is die indrukwekkende achtervleugel dus voor. Hiermee wordt 2010 kg downforce geproduceerd bij een snelheid van 321 km/u.
Rijcursus cadeau bij aankoop van de wagen
Mocht je het snelheidsmonster willen aanschaffen, dan heb niet alleen veel geld nodig, zo’n kleine 595.000 euro, maar ook een flinke dosis geluk. Er zullen namelijk slechts 12 exemplaren van worden gemaakt. Schrik overigens niet van die prijs, je krijgt namelijk ook een eendaagse rijcursus zodat je precies weet hoe je jouw wagen heel moet houden. Dat scheelt toch weer een hoop.