Cars & Bikes

Dit is echt de allerlaatste (nieuwe) Bugatti Chiron

Bugatti Chiron

Even een nieuwe wagen verkopen is voor een beetje verkoper geen probleem. Gaat het echter om een Bugatti Chiron, dan wordt het een ander verhaal. Laten we het zo zeggen, even een koper vinden die zonder problemen 2.7 miljoen euro kan aftikken zal een hele opgave zijn. Het wordt nog lastiger om 500 van dat soort wagens aan de man te brengen. Toch is het de autofabrikant gelukt. Binnen kort wordt de allerlaatste afgeleverd.

Exclusief, exlusiever, exclusiefst

Van supercars weet je dat er geen duizenden van worden gemaakt. Dat geldt ook voor de Bugatti Chiron, slechts 500 stuks zullen het daglicht zien. Gezien de prijs is het een knappe prestaties dat Bugatti ze allemaal kwijt heeft weten te raken. Nog opvallender is het gegeven dat het voor de verandering niet gaat om de zogenaamde special editions.
Hoe duur een supercar ook mag zien, een prijskaartje van enkele miljoenen is geen garantie voor een succesvol product. Dat weten ze in Frankrijk maar al te goed. De Bugatti Veyron bijvoorbeeld mag dan nog steeds tot de verbeelding spreken, het was in financieel opzicht zeker geen succes. Bijkomend nadeel was dat het behoorlijk lang duurde voordat de Fransen alle modellen wisten te verkopen.
Het debacle van de Veyron noopte de fabrikant tot het produceren van special editions. Dat werden er zoveel dat je eigenlijk kan zeggen dat elke Veyron een special edition is. Genant dus, maar wel belangrijke les voor Bugatti. Met de Bugatti Chiron gingen ze het anders aanpakken. Gewoon een standaardmodel met tal van mogelijke opties. Die prijs van 2.7 miljoen euro is dus letterlijk een instapprijs.

Laatste Bugatti Chiron: L’Ébé.

Gelukkig voor Bugatti zijn alle wagens verkocht. Mocht je dus stiekem hopen dat je er nog een kan oppikken tegen een gereduceerd tarief, jammer! Ondanks het succes van de Chiron, kon Bugatti het niet laten om het laatste exemplaar uit te voeren als special edition. Zie het als een Final Edition of een Grande Finale. Beide suggesties werden overigens niet gebruikt. De Fransen kozen voor een meer chauvinistische benaming als Chiron L’Ébé.
Nu zul je de vraag stellen: wat betekent L’Ébé in hemelsnaam? Nu moet je wel een hele grote kenner zijn om zoiets te weten. L’Ébé is namelijk de naam van de dochter van Ettore Bugatti. De Fransen eren dus met deze versie de geliefde dochter van de oprichter van het merk. Sympathiek idee dus.

Voor goud

Net als in het geval van de Pagani en Koenigsegg is ook de Bugatti Chiron L’Ébé uitgevoerd in het bijna koninklijk aandoende blauwe carbon. Nu is er niks mis met de kleur blauw, maar het oogt wel een beetje saai. Bugatti heeft daarom gekozen voor mooie goudkleurige accenten. Uiteraard zal dat niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar het geeft de wagen wel een luxe uitstraling.
Mocht je toch nog wat unieke features missen, je wordt op je wenken bediend! Bij het remmen klapt de spoiler open en aan de onderzijde verschijnt dan het Bugatti L’Ébé-logo. Ook als we het interieur goed bekijken zien we duidelijk dat dit een Special Edition is geworden. Zo is het logo werkelijk overal te vinden en fungeren de portieren als educatief element doordat hierop de geschiedenis van Bugatti is weergegeven. Ook op het middenconsole zijn ze de details niet vergeten: hier prijkt het bekende silhouet van een Chiron. Tevens zie je hier ook hoeveel exemplaren van de Bugatti L’Ébé er zijn gemaakt: slechts drie stuks. Dit zijn dus de drie laatste Chrirons. Een exemplaar is gewoon een standaard L’Ébé, terwijl de overige twee uitgevoerd zijn als Chiron Sport.
Bron: Autoblog