Cars & Bikes

Een KTM-caféracer, zo zie je ze niet vaak

caféracer

Als het gaat om het gebruik van een solide platform als basis voor het ontwerpen van intimiderend brute motorfietsen, dan is KTM absoluut heer en meester. Scherpe lijnen gecombineerd met een behoorlijk agressieve look zorgen voor een bijna futuristische motor, en in dit geval, voor een KTM caféracer.

Bijzondere KTM-caféracer

KTM is hard bezig om een prima naam op te bouwen als het gaat om bijzondere motoren. Natuurlijk had men al een zeer uitgebreid assortiment variërend van een vrij basic uitvoering tot een volledige rallymotor. Wat er wel aan ontbrak was een echte caféracer van het merk Ready-To-Race.
Het concept van een caféracer is overigens niet echt nieuw voor KTM. Eerder maakten ze ons immers al blij met de Svartpilen en Vitpilen bikes van Husqvarna, een dochteronderneming van KTM. We nemen je even mee in de details over deze KTM-caféracer.

SKK AutoDesign

De geboorte van de KTM 790 Cafe Racer is te danken aan de noeste arbeid van Sreejith Krishnan Kunjappan van SKK AutoDesign. Hij ontwierp in opdracht een moderne caféracer op basis van het nieuwe 790-platform van KTM. Als je goed kijkt dan zie je dat Kunjappan een aantal zeer herkenbare KTM-elementen in zijn schetsen heeft verwerkt. Met name de typische look van de koplamp lijkt zo over te zijn genomen van de 1290-serie. In een poging om het ontwerp te verklaren zegt de ontwerper dat hij zijn inspiratie heeft gehaald uit een typisch Indiase duwdolk, de katar.

Slank en hypermodern concept

Veel belangrijker dan de inspiratiebron is het resultaat. Zonder twijfel is de KTM 790 Cafe Racer een bijzonder geval dat nogal veel weg heeft van wat we eerder zagen bij de modellen van Husqvarna. Dat is opvallend omdat KTM tot voor kort ver weg bleef van de kenmerkende retro-look van het Zweeds merk. Dat men dat nu wel doet komt de motor eigenlijk alleen maar ten goede. Het resultaat is in ieder geval een mooi slanke caféracer waar je zo op weg wilt rijden. De bijpassende body en de speciaal ontworpen uitlaat maken het concept compleet. Of we KTM liever zo zien, of als brute 1290 weten we niet, maar het idee is leuk.