Het moge duidelijk zijn dat formule 1 auto’s niet goedkoop zijn. Integendeel: de kosten van formule 1 onderdelen lopen vaak op tot in de honderdduizenden euro’s. In sommige gevallen praten we zelfs over miljoenen. De onderdelen gaan ook vaak stuk en dienen dan vervangen te worden en dat mag wat kosten!
Voorvleugel – €175.000
In een voorvleugel zit niet veel qua elektriciteit en motoren verwerkt. Toch moet je haast 2 ton afrekenen om een voorvleugel te kunnen betalen. Hoe komt het dat die kosten zo hoog oplopen? Dat ligt voornamelijk aan 2 redenen. De voorvleugel bestaat uit carbon fiber en de vormen die daar in verwerkt zijn, zijn moeilijk te maken. Daarbij is een voorvleugel ook belangrijk voor de aerodynamica van de auto, waardoor er ook veel kosten in het testen hiervan zitten.
Vloer – €65.000
Je zou bij het zien van de kosten van de ‘vloer’ eerder denken dat het gaat om een vloer van een huis, maar niets is minder waar. Het gaat natuurlijk om de onderkant van een Formule 1 auto. Deze bestaat dan ook niet uit tegels, maar uit carbon fiber. Dat is duur materiaal, maar net als bij de voorvleugel wordt dit onderdeel ook grondig aerodynamisch getest.
Versnellingsbak – €850.000
We zijn aangekomen bij de grote jongen, in ieder geval als we het over bedragen hebben. Met zo’n bedrag kan je menig huis in Amsterdam kopen. Een versnellingsbak is van uiterst belang. Het moet de gigantische hoeveelheden aan koppel kunnen weerstaan die de Formule 1 auto’s teweegbrengen. Daarnaast moeten ze zo snel mogelijk van versnelling kunnen wisselen. In dat geval telt elke milliseconde. Het gebeurt eens per zo veel seconden in een race dat je moet wisselen van versnelling. Gezien het in deze sport om de kleinste tijdswinst gaat, snappen we wel dat dit onderdeel zo duur is.
Computersoftware – €83.900
Gezien de gemiddelde prijs van een Formule 1 onderdeel, waren wij aardig verrast om een onderdeel te zien van onder een ton. Al helemaal als je bedenkt dat bij computersoftware veel testen nodig zijn.
Stuur – €57.000
Zonder stuur kom je niet ver in een auto. Logischerwijs dus dat het een redelijk belangrijk onderdeel is, maar de stuurtjes in een F1-auto zijn van een heel ander kaliber dan welk ander stuur dan ook. De hoeveelheid elektronica die hierin is verwerkt is van onvoorstelbaar niveau. Als je er bij stilstaat is het dan ook best een heftige actie om als Hamilton zijnde uit woede je stuurtje uit de auto te gooien. Tuurlijk, hij heeft geld genoeg, maar toch. Er vliegt letterlijk bijna 60.000 euro door de lucht.
Monocoque – €1.135.000
Nu lopen de kosten van Formule 1 onderdelen echt hoog op. De miljoen is aangetikt! Het valt ook wel te begrijpen waarom: De ‘monocoque’ is het grootste onderdeel van de auto. Daarbij speelt het een rol bij meer zaken dan je zou denken. Zo is de rigiditeit van de auto afhankelijk van de stevigheid van dit onderdeel. Alle andere onderdelen moeten hieraan vast worden gemaakt, dus daar moet ook rekening mee worden gehouden. We hoeven ook niet te vertellen dat dit onderdeel uiteraard uitbundig gebruik maakt van carbon fiber.
Motor – €4.000.000
Dit is het duurste onderdeel van allemaal. Niet gek, hier komt alle kracht van een Formule 1 auto vandaan. Wat zich afspeelt onder de motorkap – en wat de onderdelen zo duur maakt- is voor een groot deel een geheim. Al weten we zeker dat er gigantisch veel testen aan een race vooraf gaan, voor een optimaal resultaat en gewaarborgde veiligheid.
Remmen – €170.000
Auto’s die zulke hoge snelheden bereiken worden geacht ook weer tijdig stil te staan. Bij het zin van races valt op hoe laat coureurs pas remmen voor een bocht, terwijl ze de grens van ruim 300km/u ruim overschrijden. Het is dus een kwestie van geloven in de kwaliteit van je materiaal, om te weten dat je naar alle waarschijnlijkheid op tijd stil zult staan. Een kleine 2 ton is er nodig om de bolide tijdig af te remmen, zodat je na de bocht weer vol op ’t gas kan.
Achtervleugel – €106.600
De achtervleugel is essentieel voor het bereiken van de gewenste snelheden, zonder daarbij controle te verliezen over je bolide. Indien je binnen 1 seconde afstand van je voorligger komt, mag de vleugel ‘open’ in de DRS-zone en kun je die paar extra kilometers meepakken. Een ingenieus staaltje techniek en niet meer weg te denken van een F1-auto. Ruim 1 ton ben je kwijt voor dit stukje aerodynamica.
Uitlaat – €195.100
De uitlaat is misschien minder spectaculair dan je zou denken, maar niets is minder waar. Een kleine 2 ton kost de ‘afvoerpijp’ van een F1-auto. Overigens is dit veel meer dan slechts een uitlaat, het onderdeel wordt ook gebruikt voor het gereguleerd geleiden van hete lucht langs specifieke onderdelen van de auto om zo nog beter te kunnen presteren.
De Formule 1 is pitig
Dat is iets wat we wel kunnen stellen als we al deze kosten bij elkaar optellen, dan komt er een keurig bedrag van 6,8 miljoen euro uit de bocht. Een gigantisch bedrag waarbij we zaken als wielophanging, Hybride-systemen, brandstofsystemen en koeling nog niet eens meerekenen. Sterker nog, dit zijn kosten die enkel een auto realiseren. Om nog maar te zwijgen over de kosten van al het personeel dat zowel in de pitstraat als in de fabrieken werkt.
De kosten die we hierboven genoemd hebben kunnen voor ieder team ietwat verschillen natuurlijk. Bovendien zijn de kosten van vorig seizoen en wordt er binnen de Formule 1 zelden tot nooit over getallen gepraat – behalve als het op rondetijden aankomt.