Eerder vandaag deelden we La Voiture Noire van Bugatti met je. In deze koets huist een vermogen van 1.500 pk en een max koppel van 1.600 Nm. Omdat we nog niet weten hoe hard ‘ie gaat hebben we hier de Koenigsegg Jesko om je toch een idee te geven. Met reguliere 95-brandstof tikt de Jesko een 1.280 pk’tjes aan. E85-biobrandstof brengt het wonder echter naar 1.600 pk. Volgens de simulaties zou dit genoeg moeten zijn om de magische grens van 480 km/u te doorbreken.
Koenigsegg Jesko
De Koenigsegg Jesko moet uiteindelijk een record van 482 km/u neerzetten. Twee dingen spelen hierbij een cruciale rol, namelijk de motor en het gewicht. Daarom hebben ze er bij Koenigsegg een heftig gemodificeerde versie van de 5,0-liter V8 in gepompt. Deze was ook te vinden in de Agera RS. De krukas is 5 kilo lichter en de motor kan nu tot 8.500 tpm draaien. Om het vermogen onder controle te houden is er een eigen transmissie voor de Koenigsegg Jesko ontwikkeld die maar 90 kilo weegt! Ter vergelijking; het exemplaar in de Bugatti Chiron weegt 120-130kg.
Om ‘m soepeltjes en strak over het wegdek te laten glijden heeft Koenigsegg ingezet op de lichtste banden ooit. Zo mogen wij je vertellen over de koolstofvezel wielen van 21 inch en 7,7 kilo (achter) en 20 inch en 5,9 kilo (voor). Michelin leverde deze optionele Pilot Sport Cup 2S-banden. Aangezien elk wiel zo’n 40 uur kost om te maken, moet je voor één setje 65.000 dollar aftikken.
Een ode aan Senior
De grap dat de nieuwe Koenigsegg als een Jesko gaat is natuurlijk snel gemaakt. Maar Jesko is alleen zelf niet zo snel meer. De auto is namelijk vernoemd naar de 80-jarige vader van Christian von Koenigsegg. Zijn zoon vond dit wel een mooi gebaar om ‘m te bedanken voor zijn hulp bij het opstarten van het bedrijf. We krijgen de Jesko te zien op de Autosalon in Genève.