Het is een pijnlijke zaak om een sportieve auto in de prak te zien gaan. Vooral als het gaat om hypercars van het merk Koenigsegg. Jammer genoeg gebeurt dat aan de lopende band. We mogen daarom van geluk spreken dat het voor een goede zaak is. Koenigsegg moet namelijk de veiligheid van zijn klanten waarborgen en daarom moet een groot deel van zijn vloot het lootje leggen.
APEX ONE interview Koenigsegg
Grote autofabrikanten crashen zo’n 16 productieauto’s om de veiligheid te checken. Als Koenigsegg dat zou doen, dan zou de helft van hun jaarlijkse productie voor dat doel ingezet worden. Dit is natuurlijk niet rendabel. Het merk kent daarom een eigenzinnige methode om ervoor te zorgen dat ze hierdoor niet failliet gaan. Ze maken het chassis van hun topmodel – de Koenigsegg Regera – zo sterk, dat hij alle crashtests doorstaat. De carrosserie moet er aan geloven, alsook de sub-frames, maar de kern van de auto behoudt zijn glorie. De mannen van APEX ONE kregen uitleg hierover van niemand minder dan oprichter Christian von Koenigsegg.
Supercomputer en hamers
Crashtesten bij Koenigsegg gebeurt met een lach en een traan. We weten waar die traan vandaan komt (niemand wil op brute wijze gedag zeggen tegen zijn kindje). Maar het personeel ervaart ook de nodige lol bij het testen. Hoe dan? Nou, ze mogen zo hard als ze willen met hamers slaan op de auto. Zo testen ze of airbags niet plotseling afgaan en met het slaan van hamers kunnen ze er zo zeker van zijn dat dit niet snel gebeurt. En bij die gedachte moeten we zeggen, dat klinkt behoorlijk leuk om te doen!
Om zo veel mogelijk kosten en materiaal te besparen is er letterlijk aan alles gedacht. Zo hebben ze de hulp van een supercomputer ingeschakeld om minder testen uit te hoeven voeren. Met die rekenkracht kunnen ze met bijna 100 procent zekerheid bepalen hoe sterk de carbon onderdelen zijn.