Er wordt weleens lacherig gedaan over semi-elektrische auto’s, maar stiekem weten we allemaal dat we overstag moeten. Met 7,4 miljard aardbewoners kunnen we de wereld simpelweg niet blijven vervuilen met brullende benzine motoren en de daarbij behorende uitlaatgassen. Gelukkig komen er steeds fraaiere alternatieven, die niet alleen qua looks, maar ook qua actieradius veel beter voor het milieu zijn. Neem bijvoorbeeld de Kia Niro Plug-in Hybride die een elektrische range van 58 kilometer heeft. Wij zijn de weg op gegaan met deze milieuvriendelijke auto en ondervonden de ruimte, toffe features en de geluidloze rijervaring zelf.
Op het eerste gezicht
Wat direct opvalt is dat de Kia Niro Plug-in Hybride een vrij grote auto is, wat maakt dat je ook in de achterbak en op de achterbank van de vijf-zitter voldoende ruimte hebt. Zo hoeven de stoelen niet plat om je hengel mee te nemen en hoeft ook die grote vriend van je niet altijd shotgun te zitten. Een prettige bijkomstigheid aangezien we auto’s steeds vaker inzetten als transportatie van van alles en nog wat, naast het hebben van ‘enkel’ rijplezier. Je hoeft ook nooit meer spullen te laten staan, dankzij de 324 liter bagageruimte. Met de achterbank volledig neergeklapt is dit zelfs tot 1.322 liter.
Touren met de complete Kia Niro Plug-in Hybrid
Oké, we halen de laadkabel eruit en stappen in. De smart key met start- en stopknop in combinatie met het feit dat het een automaat betreft, zorgt ervoor dat we meteen weg kunnen rijden. Het interieur van de Kia Niro PHEV combineert modern design met royale ruimte en technologieën. Bij een hybride aandrijving zou je het misschien niet snel verwachten, maar zodra wij in de auto zitten, merken we hoe ruim de auto is.
De elektro- en benzinemotor zorgt ervoor dat de Kia Niro Plug-in Hybride altijd zuinig rijdt. Daarnaast toont het innovatieve aanraakscherm voor de navigatie alle informatie van het hybride aandrijfsysteem. De energiestromen, accucapaciteit, actieradium en verwachte laadtijd op een 7″ LCD kleuren touchscreen. Tevens verbonden met de achteruitrijcamera.
Aspecten van een volwassen auto en een gebalanceerd interieur
Ook biedt het 7,0-inch touchscreen op het dashboard een aantal EV-specifieke functies. Zo zoekt het systeem naar dichtbijgelegen oplaadpunten en houdt een oogje op de resterende lading en actieradius. Bovendien heeft Kia ervoor gezorgd dat opladen gaat met een publieke oplaadkabel, wat meer mogelijkheden geeft tot opladen. Een andere functie die reizen aangenamer maakt is Apple CarPlay/Android Auto. Hiermee is je telefoon in een oogwenk verbonden en ben je zo interactief en verbonden als maar mogelijk.
Zoals vernoemd toont het kleuren-LCD-instrumentencluster – van 4,2 inch – relevante auto-, reis- en batterij informatie on-the-move. In je primaire blikveld krijg je naast rij- en reisinformatie ook de rijmodus te zien. Je kunt daarbij zelf kiezen welke informatie je wilt zien tijdens het rijden.
Moderne features die het verschil maken
Belangrijk is dat wanneer je anno 2019 een nieuwe auto aanschaft, je niet hoeft in te leveren op technologische vernuftigheden. We kunnen wel stellen dat de Niro Plug-in Hybride daar zeker niet in tekort komt.
In lijn met het vooruitstrevende karakter van zijn aandrijflijn is de Niro ook voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen, zoals actieve rijbaanassistentie. Daarnaast zijn er functies als autonome noodremassistentie mocht er een auto voor je ineens op de rem trappen. Een leuke feature is ook de vermoeidheidsherkenning, mocht je vermoeid zijn en begint het een beetje gevaarlijk te worden laat deze wagen je op tijd weten dat het wellicht wel tijd is voor een pauze. Dankzij deze technologie vermijd je ongelukken wat natuurlijk alleen maar als positief kan worden beschouwd. Als kers op de taart is de Niro uitgerust met parkeersensoren aan de achterzijde. Kia heeft een zeer compleet pakket weten te realiseren dat zichzelf bewijst door de veelzijdigheid.
In een notendop
Het is niet nieuw dat de Kia Niro de meest verkochte hybride uit 2017 en 2018 is. De Kia Niro Plug-in Hybride is ook de perfecte auto om in aanraking te komen met elektrisch rijden en vormt daarmee de perfecte overbrugging naar bijvoorbeeld de Kia e-Niro die volledig elektrisch rijdt. Daarnaast is de Kia Niro Plug-in Hybride een auto die qua design, ruimte, technologie, rijgedrag en comfort helemaal van deze tijd is. Een semi-elektrische auto met karakter, maar met een elektrische actieradius van 58 kilometer bovenal milieuvriendelijk en voordelig en dat is niet geheel onbelangrijk. Bovendien is het elektrisch aspect er een die zorgt voor veel rijplezier. Een twijfelachtige bewering wanneer je het nooit ervaren hebt, maar zodra je achter het stuur stapt ben je overstag.