Sauzen en dips staan centraal bij Saucy, een prototype fastfoodrestaurant van KFC dat afgelopen vrijdag opende in Orlando. Het restaurant, dat het kenmerkende rode kleurenschema van KFC inruilt voor roze, draait om 11 nieuwe dips en chickentenders, wat beide favorieten van de Gen Z-generatie. Dit concept is afgeleid van populaire fastfoodketen Raising Cane’s waar de saus ook centraal staat. Bij deze fastfoodketen krijg je in plaats van een bakje, een hele beker vol met saus en is het de bedoeling dat je alles erin dipt, ook de burger.
KFC begint aan modernisering om te kunnen concurreren
De lancering van Saucy komt op een uitdagend moment voor KFC, wat eigendom is van Yum Brands. De keten kampt met meerdere opeenvolgende kwartalen met flinke dalingen in de Amerikaanse restaurants. Pogingen om met voordelige menu’s en tijdelijke aanbiedingen klanten te trekken, hebben onvoldoende succes gehad. Hierdoor heeft KFC moeite om te concurreren met trendy kipketens zoals Wingstop en Raising Cane’s, deie met name door TikTok erg populair zijn.
Saucy: het nieuwe restaurant van KFC gefocust op sauzen
Met Saucy wil KFC een moderne draai geven aan de slogan “finger lickin’ good” en de focus leggen op een van zijn meest iconische producten: de tenders, aldus Christophe Poirier, Chief Concept Officer van KFC. “Op basis van dit gemoderniseerde finger lickin’ good bedachten we een nieuwe visie: veel sauzen, veel kleur en veel drankjes,” vertelde Poirier in een interview. Hij voegde eraan toe dat Saucy specifiek gericht is op de Gen Z-generatie.
Als eerbetoon aan de 11 kruiden en specerijen in KFC’s gefrituurde kip, introduceert Saucy hetzelfde aantal sauzen, geserveerd in vluchten van vier. Deze variëren van pittige smaken, zoals jalapeño pesto, ranch en Creoolse honingmosterd, tot zoete opties zoals teriyaki en Thaise zoet-pittige saus.
Een slanker menu en opvallend design
Saucy biedt een compacter menu in vergelijking met KFC’s standaardaanbod. Het richt zich met name op kip met saus, maar biedt ook nieuwe desserts, fruitige drankjes en bijgerechten zoals frietjes en koolsla.
Het interieur is even wat anders dan je standaard KFC, in plaats van het standaard rood-wit gestreepte interieur is het interieur van Saucy felroze. De buitenkant is voorzien van een opvallend Saucy-logo met een subtiele vermelding dat het een merk van KFC is. Bestellingen kunnen ook via de drive-thru worden geplaatst. Voorlopig zal Saucy slechts één locatie hebben, maar er zijn mogelijkheden om het concept in de toekomst uit te breiden.