‘Niet verstandig om lijsttrekker te worden’
In een exclusief interview met het Algemeen Dagblad is Jesse Klaver openhartig over zijn toekomst in de politiek. Die toekomst is niet als lijsttrekker van de gezamenlijke lijst van GroenLinks en PvdA. Al gebiedt de eerlijkheid hem te zeggen dat hij het liever anders had gezien. “Als ik heel eerlijk ben, zou ik heel graag lijsttrekker zijn geworden”, zo ontboezemt de geboren Roosendaler. “Ik heb me heel lang hard gemaakt voor die samenwerking omdat ik er écht in geloof. Maar ik wist al een tijdje dat het niet verstandig was als ik dat zou doen.’”
Toch blijft de Nederlands politicus, die zich jarenlang hard maakt voor een groene toekomst, actief in de politiek. Hij wil, mits de partij daarmee instemt, wél op de kieslijst komen te staan.
Linkse politieke kar rijdt niet altijd op groene energie
Een nieuwe lijsttrekker moet voortaan de linkse politieke kar trekken. Op groene energie welteverstaan. Iets wat niet altijd van zijn of haar voorganger Jesse Klaver kan worden gezegd. De 37-jarige heeft zich in het verleden weleens schuldig gemaakt aan groene missers.
Grootste groene missers van Jesse Klaver: de auto
Om in het straatje van ‘de kar trekken’ te blijven: de kar van Jesse reed niet altijd op groene energie. Jesse Klaver heeft zich weleens laten vervoeren in een benzineslurpende BMW én reed jarenlang rond in een grote diesel; een Volvo V79 1.6 DrivE.
Eerstgenoemde kwam eens ten sprake toen VVD-leider Mark Rutte Jesse er tijdens een debat op attendeerde dat de GroenLinks-leider zich na vastgelopen coalitieonderhandelingen in 2017 liet wegrijden in een grote BMW. “Ik moet even melden dat toen de coalitieonderhandelingen vastliepen, thuis bij Tjeenk Willink, de leider van GroenLinks in een grote BMW wegreed en de leider van de VVD naar huis wandelde.”
Een woordvoerder van GroenLinks liet later weten dat dit benzineslurpende ritje eerder uitzondering was dan regel, omdat Klaver zich doorgaans verplaatst in een Volvo V70 1.6 DrivE. Hoewel dit voor een grote diesel een zuinig model is, zijn kleinere auto’s vaak een stuk zuiniger.
De allerzuinigste auto is natuurlijk de benenwagen. Dat beseft Jesse Klaver ook in 2019, na negen jaar fractievoorzitterschap van GroenLinks. Hij doet zijn auto van de hand, waardoor deze groene misser van Jesse Klaver definitief tot het verleden behoort.
Oost, west, thuis stookt het best
Niet alleen onderweg, maar ook thuis heeft Jesse Klaver Moeder Natuur niet altijd een dienst bewezen. Zo woonde hij sinds 2012 in een Haagse stadswoning, die lang niet zo groen bleek te zijn. Het pand, dat hij in 2018 van de hand deed, had volgens een makelaarssite energielabel D. Ter beeldvorming: energielabels A en B gelden als groen, D heeft relatief hoge energiekosten. Op foto’s van de verkoopadvertentie was verder te zien dat de Klavertjes kookten op gas én een gasgestookte cv-ketel bezitten. Een GroenLinks-woordvoerder liet desgevraagd aan De Telegraaf weten dat Klaver ‘stappen heeft gezet’ om het energielabel te verhogen van G naar D. Ook liet de woordvoerder doorschemeren dat zijn nieuwe huis zo wordt verbouwd, dat de woning zo duurzaam mogelijk wordt.
Ook zijn nieuwe optrekje blijkt minder groen dan verwacht. Volgens BekendeBuren verkaste Jesse Klaver in 2018 naar een stadswoning in Den Haag, in dezelfde straat. Naar verluidt had deze woning destijds energielabel F. De GroenLinks-voorman moet dus flink investeren om deze te upgraden naar energielabel A. Joost mag weten in hoeverre hem dat is gelukt.
Zie ze vliegen
En last but not least in het rijtje van grootste groene missers van Jesse Klavers: vliegen. Zo zijn er op de pagina nevenactiviteiten van Jesse Klaver een aantal bestemmingen te zien die simpelweg niet bereikbaar zijn per groene trein. Daarnaast is hij weleens op Schiphol gespot. En dat terwijl vliegen de meest vervuilende manier van transport is. Vliegen rijmt dus allesbehalve met het groene gedachtegoed van GroenLinks.
Geen woorden, maar daden
Kortom, Jesse Klaver is niet altijd even groen bezig. Zo reed hij niet altijd even zuinig. In 2019 heeft Jesse echter daad bij het woord gevoegd en sindsdien verkiest hij de groene benenwagen boven een voertuig dat rijdt op fossiele brandstof. Of zijn huidige woning inmiddels ook als ‘groen’ kan worden bestempeld, is nog maar de vraag. Ook valt te betwijfelen of Jesse nooit meer een vliegtuig van binnen gaat zien. Dat terwijl beide zaken niet stroken met zijn politieke opvatting. Om in de woorden van die andere groenen (lees: groen-wit-groenen) te spreken: geen woorden, maar daden!