De Grand Prix van Saoedi Arabië ziet in 2021 voor het eerst het licht. De kalenderdebutant – een nieuw aangelegd stratencircuit in Jeddah – is van alle markten thuis. Een blijvertje? Het lijkt er alvast op… Ontdek waarom in onze Track Guide van Jeddah Corniche Circuit!
Nieuwe straatcircuit van Jeddah net op tijd af voor eerste vuurdoop
Jeddah Corniche Circuit is eind 2021 opgeleverd. Nou ja, soort van. Het circuit vlakbij de bruisende havenstad van Jeddah, bekend van Jeddah Islamic Port – een belangrijk knooppunt voor handel, lijkt nog in aanbouw als de eerste vrachtwagens van de teams arriveren.
En ook al oogt het wat curieus, die bouwvakkers in verte tijdens de eerste vrije training, en live-verslaggeving op locatie die onderbroken wordt door timmergeluiden – het circuit zelf oogt af. Al is het wel krap; men begon erg laat met de bouw.
https://www.instagram.com/p/CTFwUr4i05q/?hl=en
Jeddah Corniche Circuit: nieuwe snelheidstempel op kalender
Het ‘allersnelste straatcircuit ter wereld’ lost daarmee zijn belofte wellicht maar deels in – het is toch een marketingslogan dat wat betreft eindproduct klopt als een klok. Want waar Azerbaijan en Monaco een sterk gevoel van snelheid brengen, gaat Jeddah zelfs verder.
Maar liefst 27 bochten in 6.174 kilometer binnen pakweg anderhalve minuut afleggen is namelijk bijzonder, zelfs voor F1. En vooral snel.
Jeddah Corniche Circuit tackelt een moderne Formule 1-auto bijna helemaal vol gas. Als je bedenkt dat de muur soms op centimeters afstand rakelings voorbijschiet, dan kun je inbeelden dat deze mix voor vuurwerk zorgt zodra iedereen op een kluitje om positie vecht.
‘*****, this track is cool!’
Een karakteristieke kombocht, zoals op Zandvoort, maar met iets minder banking, geeft het circuit een extra twist. Waar het vooral om te doen is: de flow. Constant zoveel mogelijk snelheid meenemen door de kronkelige bochten, want topsnelheid is hier bepalend.
Dat de allergrootste troef van Jeddah snelheid blijkt, bevestigt Valtteri Bottas als eerste coureur. De Fin van Mercedes is rap onderweg tijdens de allereerste vrije training op het circuit en zegt over de boordradio: ‘****, this track is so cool!’
Bijzondere hybride aan de Rode Zee
En het mag in geval van Jeddah eveneens niet ontbreken aan pracht en praal. Terwijl de zon in de verte zinkt tijdens vrije training 1, opgeslokt in een vurig Rode Zee – waan je je even in een hele andere wereld. Palmbomen en stranden, maar ook de verlichte stad op de achtergrond, met in de verte een immens cruiseschip aan de horizon… Noem het cheesy of zelfs romantisch, het aanzicht is hoe dan ook exotisch.
En zo zal het er tijdens de race uit zien trouwens:
Toekomst doorslaggevend of Jeddah Corniche Circuit een klassieker blijkt
Door het relatief krappe karakter van Jeddah – de snelste racelijn biedt weinig marge en uitloopstroken ontbreken deels – ligt het risico van een treintje rijden zondag ook op de loer. Volgen op hoge snelheid door ‘smalle’ bochten is anno 2021 namelijk nog steeds een smet.
Als oplossing komt Jeddah Cornische Circuit met maar liefst drie DRS-zones waar de achtervleugel open kan voor meer topsnelheid – en daarmee overspeed voor inhalen.
Of de toekomstige F1-auto’s de hogesnelheidsbochten van Jeddah meer zien zitten? Het moet nog blijken.
Het gloednieuwe circuit spreekt in ieder geval tot de verbeelding en belooft spanning.
Al is het ook omdat het kampioenschapsgevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton op punt van klappen staat…