Cars & Bikes

Jaguar F-Pace, XE en XF zijn nu ook met AWD te krijgen


Dat Jaguar hard aan de weg aan het timmeren is, zal je niet zijn ontgaan. De nieuwe design ethos die Ian Callum loslaat op het merk werpt dan ook zeker zijn vruchten af! Niet alleen dat, na het paradepaardje, de F-Type, is het merk aardig bezig een groter deel van de markt te veroveren. Hierbij hebben wij het over de XE, die we steeds vaker in Nederland tegen zullen komen en de strijd aan gaat met de audi A4 en de BMW 3 serie en de F-Pace die een bommetje laat vallen in het SUV segment met als grootste concurrent de Porsche Macan.

Aluminium, aluminium, aluminum

Niet alleen op het gebied van design is Jaguar hard bezig. Ook onderhuids speelt er zich een hoop af. Zo is Jaguar met de hele lijn overgegaan op een aluminium frame. Nu hoor ik je denken? Heeft de XF, XE en F-Pace onderhuids veel met elkaar gemeen? Nee, per model is het aluminium frame grotendeels aangepast op de specifieke rij-eigenschappen. Bij de F-Pace betekend dit dat het frame voor 80% specifiek voor de F-Pace ontworpen is.
Door het gebruik van aluminium kunnen de auto`s relatief licht blijven en voegt deze werkwijze een hoop stijfheid aan de auto`s toe. Op papier heeft de F-Pace een stijver frame dan de Macan, wat de rij eigenschappen ten goede zou moet komen.

AWD

Daarbij heeft Jaguar nu over de gehele linie AWD ‘all wheel drive’ beschikbaar gemaakt. Wat al beschikbaar was op de F-Type is nu ook aan te vinken bij de XE, XF en F-Pace.
Maar wat doet dit nu?
Nu is het lekker weer, maar mocht het weer wat natter en gladder worden draagt het AWD systeem toe aan de grip die de auto heeft. Denk hierbij aan het accelereren maar ook zeker bij het uit accelereren uit de bochten. Dat niet alleen, als we kijken naar de zwaardere motorvarianten die leverbaar zijn: de 3 liter diesel met 300 pk en maarliefst 700 nm koppel en de 3 liter supercharged V6 met 380 pk kan de auto ook veel fijner zijn vermogen kwijt op het asfalt. Zelf zijn wij met de F-Pace ook de wat bochtigere wegen van Oostenrijk ingegaan tot aan bergpaadjes aan toe. Hierbij merk je wel degelijk verschil met het AWD systeem en de verschillende settings die voorhanden zijn.
Ben je bang dat je auto hierdoor te braaf wordt? Dat is niet nodig, in de normale stand zal de auto in eerste instantie 100% van het vermogen naar de achterwielen sturen en pas ingrijpen indien het wegdek er om vraagt. Ook zijn er verschillende rij-modi te selecteren die ervoor zorgen dat de verdeling al eerder plaatsvind, denk hierbij aan gladheid of onverharde wegen.

Moet je AWD aanvinken?

Als je het aan ons vraagt wil je zeker AWD hebben op de F-Pace. Bij de XE en XF raden wij het alleen aan wanneer je ook lekker op wintersport gaat met de auto of jouw rijstijl in combinatie met de zwaardere motorisering beter uit de verf komt ;). Check hier de volledige line up van Jaguar!